Svar: Hun hader sengetid
15. juni 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Michala og Emilia
I en alder af 9 mdr er Emilia ved at 'seperere' sig lidt fra dig eller jer forældre. I ser det, når hun kravler rundt, hvor hun fra at sidde på skøden bevæger sig ned og sidder ved jeres fødder, for så at bevæge sig længere og længere væk. Nogle gange kigger hun tilbage og sikrer sig at du stadig er der, andre gange kommer hun hen og 'bliver tanket op' og stille og roligt tør hun bevæge sig længere og længere væk.
Det er altså helt naturligt for hendes alder, at have behov for at vide at I er der. Når I går fra hende føler hun sig forladt. Hun forstår ikke at I jo lige er inde i stuen ved siden af og hun forstår ikke at I kommer lige om lidt.
I kan lære hende at I er der, ved hele tiden at gå tilbage til hende, berolige hende og putte hende. I skal naturlgvis være sikre på at hun ikke græder ulykkeligt, for gør hun det må I tage hende op, trøste og berolige hende og forsøge at putte hende igen. Som du selv er inde på kan I allerede nu fornemme på hendes gråd, hvad der er tale om, hvilket er meget fint:o)
Nogle børn har også behov for at man sider hos dem og stryger dem over håret eller bare holder dem i hånden, så de ved man er der. For nogle hjælper det og de lægger sig trygt til at sove i løbet af 10-15 minutter, for andre børn er det en oplagt mulighed for underholdning, hvorfor det i disse situationer kan være nødvendigt at gå (og komme igen).
Hold fast i jeres putteritual, det lyder rigtig godt. Har hun en sut, en sutteklud, en spilledåse, en puttebamse eller andet at blive puttet med, ellers kunne det være en idé at indføre dette, så hun kan finde tryghed ved det.
Som du beskriver det, så tror jeg det er et spørgsmål om tid og tiden vil arbejde for jer.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske