Svar: Vil ikke tage flaske i løbet af dagen
4. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Fridas mor
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din datter. Der er ingen tvivl om at Frida er et af de børn, som giver store udfordringer, når det kommer til mad - det er bestemt ikke let og du må ikke bilde dig selv ind at du gør noget forkert eller gør tingene dårligt. Det er en helt speciel situation I står i og det lyder faktisk som om at du gør det rigtig rigtig godt.
Det er i jeres situation bestemt ikke et skråplan at give hende mælk når hun sover. Du skal virkelig udnytte dette og det må du faktisk og gerne gøre en gang i løbet af dagen, så hun får f.eks. en flaske under sin middagslur. Hvis du på den måde kan sikre hende 4 flasker dagligt, så er det rigtig godt og derudover skal hun så have skemad og vand.
Det vil være rigtig godt, hvis du varierer hendes indtag af grød og mos så meget som muligt og du må også gerne begynde at give hende lidt frisk blød frugt i hånden at sutte på. Det kan måske hjælpe lidt på hendes mave ... I det hele taget er det at sutte med til at sætte gange i tarmbevægelserne og det vil være godt hos jer. Også frugtmos og mos af forskellige bær må hun meget gerne få. Giv hende også forskellige typer af grøntsager, jo mere variation jo bedre. Når hun bliver 6 måneder kan du udvide repertoiret endnu mere, hun må f.eks. ikke få de nitratholdige grøntsager som selleri, rødbede, fennikel eller spinat endnu, ligesom du heller ikke skal give hende brød at gumle på. Men variation er godt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske som spises i søvne og sover videre
Morgen 8: Grød af ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa. Evt. lidt frugtmos som topping og vand af kop.
Formiddag 9.30: Tilbydes en appelsinbåd at sutte lidt af saften ud af eller lidt frugtmos eller bærmos, til at sætte gang i maven, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos af forskellige grøntsager, det kan være kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, ærter, majs, squash, porrer, græskar, jordskokker - evt. med lidt tomatsovs eller smørsovs over - det giver både smag og fedtstof :) Vand af kop.
Middagslur og tilbydes her en flaske, som spises i søvne.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk frugt at sutte på og igen lidt frugtmos til at holde gang i maven. Hold igen med banan, giv i stedet gerne mos af svesker, fersken, blomme eller lav f.eks. min æble- og papajapure - se i babykøkkenet her på siden hvordan :) Vand af kop
Powernapper evt. dagens 3 lur
Aften 18: Grøntsagsmos med udgangspunkt i de grøntsager I andre spiser - jvf. frokost. Vand af kop.
Puttes til natten
Aftenflaske 20-20.30 Flaske, når hun sover
Sen aften 24: Flaske igen, når hun sover
Som du kan se er der i denne plan 4 flasker dagligt og en del måltider bestående af grød og grøntsagsmos samt frugt som mellemmåltider. Det er en plan som ligner "det normale" så meget som muligt og som jeg synes vil være rigtig fin og helt acceptabel med den situation I befinder jer i.
Jeg håber du kan bruge dette videre og har fået lidt ro med på vejen. Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske