Brev:
Mad til et barn på 1 år
5. marts 2010
Alder:
12 mdr.
Mad til et barn på 1 år
Hej Helen,
Efter min datter er startet i vuggestue, er hun holdt op med at spise ret meget. De siger deroppe, at det er meget normalt i startet, men jeg er nu alligevel lidt bekymret.
Hun er blevet bedre til at spise med fingrene selv, men vil stadig gerne hjælpes med rugbrødshapsere osv. Jeg hjælper hende selv, fordi jeg jo gerne vil sikre mig at der kommer noget i maven. Hun er ikke så interesseret i selv at spise med fingrene i virkeligheden, men er efterhånden blevet bedre til det. Især frikadelle, ost, pasta i rette bidder.
Mit spørgsmål er egentlig, hvordan vi bedst tilpasser maden bedst til hende, for både at motivere hende men på samme måde sikre os at hun bliver mæt, inden hun mister tålmodigheden?
Til aftensmad har hun jo længe fået maden med ske (kartofel+grønt most med gaffel om dertil sovs/spagetti med kødsovs, ris med sovs eller grøntsagsmos over. Men er selv begyndt at tænke på, om hun selv skulle sidde med katoffelstykker, kødstykker og pasta. Jeg tænker bare, at det jo kan være svært at få sovs og andre gode ting på maden, hvis hun selv sidder med fingrene i det, hvis du forstår :-) Men på den anden side, skal vi vel heller ikke blive ved, kun at give hende med ske til aften.
Jeg har prøvet både med kartofler og kød i rettte stykker, og hun vil gerne spise det med fingrene. Måske jeg i virkeligheden bare er en smule ideforladt mht. hvordan jeg skal anrette maden, så hun også får lidt fedtstof. Hun er i forvejen en slank pige og synes jo ikke bare hun skal sidde der med en halv kartoffel.
Håber du kan hjælpe mig på vej med et godt råd:-)
Med venlig hilsen
Vicki