Svar: Mad til et barn på 1 år
5. marts 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Vicki
Det er rigtig dejligt at høre at du lader jeres mad være udgangspunktet for den mad din datter får. Det skal du blive ved med :)
Det er også vigtigt at hun stadig får sovs og en del af maden moset, for at få sit energibehov dækket og hun kan, som du selv skriver, ikke nøjes med at sidde med en halv kartoffel :)
Hun er træt om aftenen og overskuddet og evnerne til at overskue et måltid er ikke særligt store. Hun mister meget hurtigt koncentrationsevnen og derfor er det super at du hjælper hende med at få lidt ekstra indenbords.
Hun er for lille til selv at kunne spise med ske, men hun kan sagtens spise med en gaffel og hun kan også spise med fingrene. Når du giver hende aftensmad vil det derfor være rigtig godt at du f.eks. moser kartofler med sovs og at du giver hende det på gaffel eller ske og at du så samtidig servere frikadellen i stykker - og den kan hun så selv spise. Det skal altså være en kombination mellem at hun selv prøver og at du giver hende noget.
Når du giver din datter mad med ske eller mosede kartofler på gaflen, så er det også vigtigt at du giver hende bestik i egen hånd. Ved at se hvordan du gør, vil hun naturligt forsøge selv, følge din bevægelse og lære at spise sin egen mad. Det er derfor vigtigt at du giver hende mulighed for selv at prøve og ikke bare fylder i hende - modsat skal du også hjælpe hende og give hende lidt ekstra, når hun tydeligt er for træt selv og ikke er mæt nok :)
Det er meget normalt at børn i 1 års alderen spiser mindre og ofte også begynder at spise lidt mere selektivt. De putter ikke bare alt i munden ... Jo mere forskelligt du kan give hende, jo bedre er det og det gælder hele dagen igennem. Det er godt at sammensætte tallerkenen sådan at der er lidt fra næsten alle fødevaregrupper, så hun om aftenen får både kød eller fisk, ris eller pasta, kartofler eller andre grøntsager og så lidt sovs, dressing eller lignende. Til frokost skal hun på samme måde have tilbudt brød, grøntsager, kød eller fisk, evt. et hårdkogt æg osv.
Det gør ikke noget at hun den ene dag spiser mest kød, og næste dag spiser mest pasta og at det tredie dag mest er majs og ærter der glider ned. Du er nødt til at se på hendes indtag over flere dage, for at få et indtryk af om hun spiser lidt af det hele :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske