Svar: Vågner hver time om natten - 7 mdr.
5. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Sanne
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange hver nat, vi skifter stilling, drejer om på siden, putter os ind til vores mand/kæreste, sparker dynen lidt af, hiver dynen op om os, retter på puden, vender om på den anden side osv. osv. Vi gør det imens vi sover og ofte registrerer vi det ikke, men vi gør det mange gange hver nat.
Din søn har naturligt også brug for at kunne skifte stilling i løbet af natten, han mestrer det ikke helt endnu og får sig lagt i stillinger som han ikke selv kan komme væk fra. Han har derfor brug for at du hjælper ham med at blive lagt rigtigt igen, at du lige letter lidt på dynen, putter ham lidt ekstra eller hvad han nu har behov for, for at kunne komme videre i søvnen.
Det er meget vigtigt at man her gør sig klart at det man hjælper barnet med, skal barnet på et tidspunkt kunne klare sig - og gerne indenfor en overskuelig fremtid. Hvis man får givet barnet en vane med f.eks. at få sutten i munden eller få mælk hver gang han vågner og barnet forbinder dette med at komme videre i søvnen, så får man givet sig selv et problem på sigt. Simpelthen fordi man gør barnet afhængig af en voksen, hver gang barnet skifter søvnfase og det er uhensigtsmæssigt.
Så når din dreng vågner om natten, så skal du være meget opmærksom på ikke at putte sutte i munden på ham hele tiden. Han vil fint kunne sove med sutten i munden, den vil fint kunne ryge ud af munden på ham, men når han så vågner op fordi han sover let, så vil han naturligt søge den og vil ikke kunne sove videre, før du giver ham den i munden igen. På et tidspunkt vil han naturligvis selv kunne finde den i søvne og så er problemet jo løst ... men spørgsmålet er om du vil vente på det ...
Ellers er det en rigtig god idé at du forsøger at hjælpe ham med stillingsskift, evt. en klud ved ansigtet fordi den er lettere for ham selv at få fat i, evt. beroligende ord som "sssh-ssshh" eller lignende - ord fordi de også kan benyttes på afstand :)
Du skal være opmærksom på at det ikke er alle klynk og bevægelser om natten du behøver at reagere på. Netop fordi han lige nu gennemgår en stor udvikling og samtidig oplever meget nyt i hverdagen (dagpleje, sygdom osv) så drømmer han også mere og vil naturligt godt kunne ligge og småklynke lidt i drømme. Det er her vigtigt en gang imellem lige at trække tiden lidt inden du hjælper ham, for at se om han er i stand til at komme videre i søvnen selv. Er han ikke det, skal du naturligvis være der for ham og lulle ham lidt videre i søvnen - men overveje meget hvad vaner du giver ham :)
Jeg håber at ovenstående forklaring fortæller lidt om hvad det er du oplever lige nu og hvordan du kommer videre.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske