Svar: Væskeindtag - 8 mdr.
5. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Der er intet forkert i at du giver din dreng en flaske sen aften og tidlig morgen, som han så spiser mere eller mindre i søvne. Det er du nødt til, for at sikre ham mælk/væske nok og han registrerer sandsynligvis knapt at han får den. Han vågner lidt op, ligger uroligt, får sin flaske og sover derefter videre - det lyder super! Det skal du bestemt ikke have dårlig samvittighed over.
Jeg kan godt forstå dit synspunkt, at du griber ind i hans nattesøvn for at undgå at han griber ind i din - og det er naturligvis vigtigt. Men du griber også ind i hans nattesøvn for at sikre ham væske og mælk nok - og det er du nødt til, med den alder han har.
De fleste børn vil i 8 måneders alderen skulle have 3 flasker dagligt for at være dækket ind og først i 10 måneders alderen kan de nøjes med to. Disse to flasker vil til gengæld ofte ligge netop aften og meget tidlig morgen eller aften og sen aften, for netop både at sikre barnet mælk/væske nok og samtidig give mulighed for større indtag om dagen. Så der er igen tilbagegang umiddelbart i det du skriver.
Så ro på, sørg du for at få det væske i ham som du kan på de tidspunkter, hvor det kan lade sig gøre og tro på at han derudover naturligt vil have en evne til at søge mælk når han har behov ...
Dejligt at høre at det går bedre nu og rigtig godt at I fik ham tjekket en ekstra gang efter faldet :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske