Svar: 3 måltider dagligt og mælk
6. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Tanja
Dejligt at høre at det går så godt med skemaden og at din dreng er glad for at spise :)
Mit forslag til en dagsplan ser nu således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10 som nu
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 som nu
Eftermiddag 16: Flaske som nu og evt. lidt frugt, frisk frugt eller frugtmos, vand af kop
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad (forklaring følger), vand af kop og suppleres igen med lidt brødskorper, agurk eller lignende at gumle på.
Flaske og puttes til natten som nu ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske
De fleste børn vil have brug for flaske sen aften, netop i takt med at han begynder at spise mere skemad om dagen og mælkeindtaget om dagen naturligt derfor nedsættes vil han have brug for at få flaske aften, sen aften og tidlig morgen. Det er ofte disse flasker som forsvinder sidst og altså flaskerne om dagen der forsvinder og erstattes med mere fast føde først.
Hvis din dreng trives fint med kun at få flaske aften og tidlig morgen, så er det naturligvis helt fint - så kan du give ham den ekstra flaske om dagen, f.eks. inden middagsluren. Det vil også give fin plads til mad og være fint for en rytme. Men det kan vi tage til den tid :)
I 6 måneders alderen gives havregrød, øllebrød og flerkornsgrød som naturligt har en lidt grovere konsistens. Derudover begyndes med kød eller fisk i grøntsagsmosen, hvilket også er med til at give lidt struktur. Han må gerne få mad der tager udgangspunkt i jeres mad, det betyder at du kan mose indmaden af en frikadelle ned i grøntsagsmosen, give ham lidt laks lavet i ovnen eller hvis I f.eks. får en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs, så må han også gerne få lidt af dette. På den måde er kød og fisk også med til at give lidt mere tyggemodstand og forberede ham til grovere mad.
I 7 måneders alderen vil de fleste børn begynde at kunne spise lidt grovere most mad, det vil sige grøntsager moset med en gaffel. Man kan i denne alder også komme lidt kogte ris i grøntsagsmosen for at give endnu mere bid. I 8 måneders alderen vil de fleste børn begynde at tygge små hapsere og kan begynde med rugbrødshapsere og her også få rigtigt godt kogte pastaskruer.
Han må godt med den alder han har nu få ris og pasta, men det skal blendes/moses så han ikke får det galt i halsen og med hensyn til pasta skal han ikke have store mængder, da det indeholder gluten.
Han må gerne få lidt af jeres mad, hvis det er lavet med sødmælk. Det vil sige at hvis du laver lidt sovs eller laver en kartoffelmos og bruger sødmælk, så kan I alle spise det samme. Han må også gerne få ost der indgår i maden. Hvis han har dårlig mave og du gerne vil give ham lidt mælkesyrebakterier og derfor tilbyder ham lidt A38 eller tykmælk så er det også fint - men han bør ikke få yoghurt dagligt, med den alder han har. Først efter 9 måneders alderen kan komælk udgøre en større del af hans indtag.
Sushi bør han ikke få så længe han er under 1 år synes jeg. Du skal i hvert fald være meget opmærksom på hvad du giver ham. Små børns immunforsvar er umodent og han vil være meget mere modtagelig for infektioner end I andre er. Derfor skal man være lidt forsigtig med rå fisk. Der er dog ikke noget i vejen for at du giver ham lidt ris eller tang og på den måde lader ham få lidt af den mad I andre spiser.
Du kan lave børnevenlig sushi selv, se i babykøkkenet her på siden, hvordan du gør det :) Det er min ældste datter Celine, der laver børnevenlig sushi - et stort hit her i huset :)
Mellemmåltider fremgår af planen jeg har sendt dig. Mellemmåltider vil ofte bestå af frugt og når han bliver 7 måneder vil hans mellemmåltid om eftermiddagen naturligt ofte bestå af en grød med lidt frugtmos. I takt med at han bliver i stand til at tygge vil han som mellemmåltider fin kunne få ½ bolle, lidt ostebjælker eller lignende.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen kunne nedtrappes til 4 flasker dagligt og derudover få deres væskebehov dækket af en kop. Det vil her ofte være flasken inden formiddagsluren der ryger først. Derefter fjernes flasken om eftermiddagen og erstattes som sagt af grød og flaskerne inden middagslur, aften, sen aften og tidlig morgen bibeholdes altså. Når I i 8-9 måneders alderen når til 3 flasker i døgnet kan de ligge aften, sen aften og tidlig morgen eller aften, tidlig morgen og inden middagslur.
Hvis han får 4 flasker af 150ml i 7 måneders alderen så får han 600ml på den måde og derudover vil der naturligt indgå mælk i hans grød og mos. Det er meget fint, hans væskebehov vil derudover blive dækket af den mængde vand han tilbydes sammen med maden og det er meget fint, hvis han kan drikke 100ml af en kop :)
Håber du hermed har fået svar på det hele - fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske