Brev:
Sovevaner - 10 mdr.
15. juni 2004
Alder:
10 mdr.
Sovevaner  - 10 mdr.
Hej Helen
Min søn Daniel er nu næsten 10 måneder, og sover stadig i min seng. Jeg ammer ham stadig, også om natten når han vågner, hvilke jeg godt ved er en dårlig vane. Han accepterer ikke sutten.
Han sover i min seng både om natten og nogle gange om dagen, hvis han altså ikke sover i sin barnevogn på altanen. Ind i mellem sover han også i sin egen seng, men aldrig om aftenen og natten.
Jeg har egentlig ikke noget problem med det, men ville høre dig om hvad din mening er om det? Om det bare kommer til at gå ud over mig selv i sidste ende, hvis han ikke allerede nu lærer at sove i sin egen seng.
Når han skal sove skal jeg næsten altid amme ham i søvn. Og om aftenen skal jeg altid ligge i sengen med ham, før han falder i søvn. Jeg kan ikke bare ligge ham og give ham sutten og så gå ud, så bliver han hysterisk.
Hvordan griber jeg det an, når jeg godt nu kunne tænke mig at vænne ham til at falde i søvn selv? Også mhp. at han skal starte i vuggestue om 2 måneder?
Det kan godt nogle gange tage 1-½ times tid om aftenen før han falder i søvn selvom han er træt. Og så ender det nogle gange med at han bliver overtræt og helt hysterisk, så det ender med han falder i søvn op ad min skulder helt udmattet.
Et andet spørgsmål jeg har er, om det er ok. i den alder, at han kun sover 1 gang om dagen? Det er han nemlig begyndt på.
Han vågner ca. mellem 06.30 og 08.00 hver dag, og er så vågen indtil ved en 11 tiden, hvor han så sover 2 timers tid (nogle gange 3 timer). Men derfra er han så vågen indtil kl. 21.00 hvor han oftest falder i søvn.
Med venlig hilsen
Ditte