Brev:
10 uger gammel og søvnrytme
8. marts 2010
Alder:
2 mdr.
10 uger gammel og søvnrytme
Kære Helen
Mange tak for en rigtig god brevkasse. Jeg brugte din brevkasse en del, da vores store dreng (nu 3,5 år) var baby.
Nu er han lige blevet storebror, og jeg har igen brug for et godt råd fra dig. Vores lille dreng er 11 uger på onsdag. Han blev født to dage over termin og havde det godt ved fødslen. De første uger faldt han gerne i søvn på brystet af mig om aftenen og om natten efter amningerne, og jeg lagde ham over i sin lift, når han havde sovet et stykke tid på mit bryst – ca. en halv time efter at han var faldet i søvn.
Da han var 3 ½ uge fik han desværre RS-virus. Han fik det heldigvis hurtigt bedre, og vi kom hjem efter 4 dage. Men det var noget af en forskrækkelse, da vi den dag, vi blev indlagt, blev overført til Rigshospitalet, pga. hans puls faldt. Vi fik heldigvis en forklaring på, hvorfor den gjorde det, og han fik det heldigvis hurtigt bedre, men det var en ordentlig forskrækkelse, vi fik, og jeg sov ikke flere nætter på hospitalet, fordi jeg bl.a. sad og kiggede på vores dreng og den skærm, hvor puls osv. blev vist – også om natten.
Da vi kom hjem, havde jeg virkelig brug for at få sovet, så derfor begyndte jeg at ligge ned og amme. Det fungerer rigtig fint, og vi får begge sovet. Jeg er nu lidt bange for, at det måske bliver svært for os at give ham en god sove-/putterytmen i sin egen seng, hvis jeg bliver ved med at amme ham i søvn i vores seng, og han sover hos os hele natten. Han er som sagt snart 11 uger, og jeg begynder at tænke lidt i soverytmer.
På grund af vejret er vi først begyndt at komme ud med barnevognen for ca. 14 dage siden, og det går de fleste dage fint. Vi bor i lejlighed, så når vi kommer hjem fra vores tur, bærer jeg liften op, og de fleste gange sover han videre. Den første lur kan vare fra ca. 2 til 3,5 timer. Først på eftermiddagen tager han også gerne en lidt længere lur.
Fra sidst på eftermiddagen kan jeg ikke rigtigt få ham til at sove længere lure – når han bliver ammet, sover han ca. 3o min. ved brystet. Jeg prøver at lægge han over i liften, men de fleste gange vågner han. Vi leger lidt, eller går lidt rundt (han er blevet glad for at sidde lidt i sin skråstol), jeg skifter ham og ammer, og han falder måske igen i søvn ved brystet igen. Nogle dage bliver han hurtigt urolig, når han har sovet en kort lur, og jeg føler, at det er fordi, at han er træt. Han falder også af og til i søvn på armen (over skulderen) på mig eller sin far, men når vi lægger ham i liften, vågner han for det meste.
De sidste tre uger er det gerne blevet sådan, at jeg til sidst går i seng og ammer ham i søvn, og vi sover rimelig godt. Han får mad ca. 2-3 gange om natten. Jeg har denne gang ikke rigtig styr på, hvornår han får mad, da jeg hurtigt falder i søvn igen, når jeg har lagt ham til og sikret mig, at han ligger godt.
I øjeblikket har jeg ikke rigtig mulighed for at putte vores store dreng om aftenen, og det savner jeg lidt. Derudover tænker jeg som sagt meget over, hvordan jeg kan give vores lille dreng en god søvn-/putterytme om aftenen, for det har vi ikke rigtig fået lært vores store dreng. Vi skiftes stadig til at være hos ham, til han sover. Det har været meget svært for både min kæreste og jeg at klare, når han græder, hvis vi går fra ham. Vi vil rigtig gerne lære ham at falde i søvn selv, og jeg kan som sagt mærke, at jeg er meget opmærksom på, at jeg gerne vil lære vores lille dreng en god sove-/putterytme om aftenen, så jeg også har mulighed for at putte vores store dreng.
Er det for tidligt at tænke i rytme endnu, eller kan vi godt begynde? Hvordan vil du anbefale, at vi griber det an? Den første halvanden måned efter vores dreng blev født, havde jeg af og til held med at svøbe ham og gå rundt med ham på armen, til han sov.
Jeg skal lige sige, at vores lille dreng ikke bruger sut – jeg øver indimellem, men han vil ikke tage den. Vores store dreng brugte sut i 14 dage, da han var baby og ville så ikke have den mere. Min sundhedsplejerske siger, at hun ikke tror, jeg får vænnet ham til den, da jeg ammer for hyppigt. Når vores lille dreng har sovet, bliver han ammet fra det ene bryst – først lidt senere, når han er blevet skiftet, og han er blevet aktiveret, giver jeg ham fra det andet. Nogle gange giver jeg ham to gange fra hvert bryst, hvis han er urolig. Mon jeg ammer ham for ofte?
Jeg synes, der kan være stor forskel på dagene, hvad angår søvn. I går sov han i sin lift tre gange – nogle timer hver gang, og hen på aftenen kunne jeg lægge ham sovende ned i sin lift igen efter at være faldet i søvn ved mit bryst, og han sov i sin lift, til han vågnede og skulle ammes ca. kl. 01.
I dag er han vågnet, når vi har båret liften op efter vores gåture – han havde forinden sovet lidt ved mit bryst. Her til aften faldt han igen i søvn ved mit bryst, men vågnede to gange, da jeg lagde ham over i sin lift – og han virkede ellers meget træt. Tredje gang jeg ammede ham inden for forholdsvis kort tid, kunne jeg lægge ham op i hans lift, hvor han så sov videre.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Mange hilsner
Anne