Svar: 10 uger gammel og søvnrytme
8. marts 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Anne
Velkommen tilbage og tillykke med lillebror! Hvor hyggeligt at du skriver igen :)
Det er super fint og helt naturligt at du ligger og ammer din dreng, når han skal sove og også gør det om natten, hvor du skal prøve selv at få lidt søvn og hvile. Det er vigtigt netop at amme om natten og også at amme liggende, så du får varieret mellem den forskellige ammestillinger, det har stor betydning for din mælkedannelse. Derudover er det naturligt dejligt for jer begge, at gøre det på denne måde.
Din dreng er stadig så lille at du ikke skal bekymre dig om faste ritualer og søvnrutiner. Han er nødt til fortsat at få sin mælk og sin søvn og du må være fleksibel i forhold til begge dele og gøre det, som fungerer bedste for hele jeres lille familie.
Det du kan gøre i forhold til søvn og fremtidige rutiner er, at du nu bruger et fast ritual, når du putter ham. Det vil sige at du starter med at skifte ham og evt. svøber ham, så ammer du ham og så putter du ham ned i liften eller hvor han nu skal sove med samme beroligende ord, en klud ved ansigtet, kærtegn og stille vuggen. Han skal altså stille og roligt lære at sove uden at være i din favn og her vil det hjælpe at han er svøbt. Det vil gøre at han føler sig omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme og derfor vil han heller ikke føle skiftet fra favn og ned i seng så stort, som han føler det nu.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han har evt. en klud ved sit ansigt, hvis det giver ham tryghed. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage.
Stil liften lidt afsides og ikke hvor der er for meget larm af fjernsyn, radio eller andet. Gerne i et lidt køligt rum - det er især vigtigt når han er svøbt, at I er opmærksomme på at han ikke bliver for varm. Af risikoen for vuggedød, er det derfor meget vigtigt at I løsner på klædet, så han kan komme af med varmen, når han sover godt og sørger for at han står køligt, når han sover :o)
Han må også gerne sove ude i løbet af dagen, put ham i liften, stil liften i barnevognen og tril ham lidt, så han lulles lidt til ro, godt pakket ned i sin dyne.
Det er helt fint at du i øjeblikket ammer ham lidt når han vågner af en lur og så ammer ham igen inden han skal sove næste lur. Det kan være en måde at øge din mælkemængde lidt og derved sikre at han får mad nok.
Om aftenen, når han skal sove kan du efter at have ammet ham i din seng også forsøge at flytte ham over i egen seng, hvor han kan sove videre selv, indtil han har brug for amning igen. Det vil også give dig mulighed for at kunne være lidt for storebror om aftenen, hvis lillebror stille og roligt lærer at sove i sin seng eller lift efter amning. Så det er umiddelbart den første ændring I skal forsøge at lave nu :)
Der vil naturligt stadig være forskel på dagene og det er okay, han er stadig bare et lille myr :)
Håber mit svar giver lidt ro videre med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske