Svar: Vågner tidlig morgen og skriger
8. marts 2010
Alder:
17 mdr.
Kære Iris
Du har skrevet til mig et par gange omkring din dreng piveri både dag og nat og spørgsmålet er om han kan have ondt i ørerne eller andet, som gør at han går og pjevser. Det er i hvert fald vigtigt at sikre sig at han ikke er syg.
Derudover tænker jeg at du naturligvis skal sikre dig at han ikke sover hele dagen væk og naturligt derfor så vågner tidlig morgen. Det vil i forhold til hans alder nu, være rigtig fint hvis han kun sover en lur dagligt, ofte en middagslur der ligger mellem kl. 12-14/14.30 og når han er vågen skal han naturligvis aktiveres, lege, stimuleres og bruge sig selv både fysisk og mentalt for også at kunne sove godt om natten. Derudover er det rigtig vigtigt at han spiser godt og sundt hele dagen igennem og du må meget gerne give ham en godnatgrød som en del af putteritualet, så du er sikker på at han ikke vågner, fordi han er sulten.
Hvis grød om aftenen ikke er nok, så kan du også stille en tallerken med lidt frugtstykker eller måske et par kiks frem til ham - så kan han tage det, når han vågner og måske derefter selv finde videre i søvnen. Du kan også prøve at give ham en drypfri kop i sengen, så han selv kan finde lidt at drikke og derefter sove videre. Nu hvor han nærmer sig 1½ år, vil han måske godt kunne finde ud af dette :)
Derudover tænker jeg om din dreng måske vågner og skriger fordi han har det man kalder for natteskræk. Natteskræk er ikke det samme som mareridt, men er derimod en opvågning som sker i den dybe non-REM søvn. Et barn som vågner med natteskræk vil ofte sidde op og kigge med åbne øjne. Barnet ser altså vågen ud og gråden vil ofte lyde mere som skrig end som gråd. Samtidig med at barnet skriger eller græder, vil det ofte virke konfus og tale usammenhængende.
Barnet er ikke vågen, ser kun sådan ud! Og barnet vil derfor heller ikke kunne genkende dig. Faktisk vil de fleste børn afvise forældrene og prøve at skubbe dem fra sig og man kan godt få fornemmelsen af at være en del af barnets drøm.
Det kan virke meget ubehageligt - og måske er det netop natteskræk i oplever ...
Det er vigtigt at du tager det roligt og prøver at berolige ham ved at lægge ham ned, få dynen puttet om ham og forsøge at få ham videre i søvnen.
Du skal ikke tale for meget med ham, netop fordi han rent faktisk sover og du skal ikke stille spørgsmål.
Du skal ikke prøve at holde om ham, da han naturligt vil afvise dette
Og du skal så vidt muligt ikke prøve at vække ham, for han vil være konfus og slet ikke kunne forstå hvad der sker. Hvis du føler at du er nødt til at vække ham, fordi det er for voldsomt som det er, så kan du give ham noget at drikke og bare sige "du har drømt, shh-shhh, sove nu, nat-nat" eller lignene og igen forsøge at få ham tilbage i søvnen.
Hvis han virker til at have behov for jeres nærhed og kontakt, fordi han vågner helt op og søger jer, så tag ham med ind i soveværelset og giv ham en madras på gulvet der. Lad ham holde dig i hånden og lad ham mærke at du er der for ham.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske