Svar: Stadig tidlige morgener
8. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Min umiddelbare tanke er at den rytme I har lyder helt fin. Jeg kan godt forstå at du gerne vil have en lidt længere morgen, men spørgsmålet er om ikke det vil ske stille og roligt mere eller mindre af sig selv, hvis du holder fast i den rytme og rutine I nu er ved at få skabt.
I princippet er det jo rigtig fint at starte med morgenmad kl. 07 og sove formiddagslur kl. 8.30, få frokost omkring 11-11.30 og så sove middagslur mellem 13.30-14. At han derefter de fleste dage kan springe den sene eftermiddagslur over, fordi han så sover til kl. 15 eller lidt derefter lyder fint. Det lyder som om at du er nødt til at være lidt fleksibel stadig væk og så arbejder tiden for jer :)
Det du måske skal prøve at arbejde på er afhængigheden af dig og dermed brystet om natten. Ernæringsmæssigt behøver han ikke længere bryst natten igennem. Hvis den sidste amning ligger kl. 21, så vil han måske have behov for en amning igen kl. 01 - men så kan han derefter undvære til næste morgen tidlig kl. 05, hvor han så måske netop via amning i din seng kan sove lidt mere end nu ... Du kan også forsøge om du ved at amme ham rigtig godt fra begge bryster kl. 24 kan være heldig at få det lidt længere søvnstræk netop mellem midnat og kl. 05 ... Alternativet kan far måske også give en flaske sen aften i håb om at lillebror så vil sove til næste morgen tidlig. Det vil i hvert fald gøre at du kan få sovet mere end du gør lige nu og så er det ikke helt så slemt at skulle tidligt op :)
Jeg synes det er meget fint at du har ham i en sidebed, fordi du der kan amme ham rigtig godt og derefter putte ham tilbage i egen seng. Så han på den måde sove væk fra dig og ikke bare kan finde brystet selv i løbet af natten.
Når du ammer ham, skal du holde ham lidt til ilden og sikre dig at han bliver fyldt rigtig godt op. Gerne se om du kan få ham til at spise fra begge bryster, inden du putter ham i seng. Som det er lige nu, så lyder det som om at I begge falder i søvn og han ligger så og småspiser lidt hele natten igennem og I sover begge dårligt på den måde. Så prøv om ikke du kan sætte dig op, få ham til at spise effektivt og derefter putte ham tilbage i egen seng.
I stedet for brystet skal han så beroliges med dine hænder og kærtegn og det skal du så også overføre til ham når han ligger i sin sidebed. Han skal altså stadig mærke at du er der og du kan prøve at lulle ham videre i søvnen, men han skal ikke have bryst hele natten.
Det er fint at arbejde på at undvære amning nu, det bliver ikke lettere i 8-10 måneders alderen når han begynder at kravle rigtigt, tværtimod.
4 amninger dagligt er rigtig godt i denne alder og det vil meget fint kunne være amning aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagslur.
Jeg håber du kan bruge disse tanker videre, jeg synes det lyder som om at det går bedre hos jer nu og som om at der er mere rutiner og struktur og det vil han respondere positivt på. Så det er altså amningerne natten igennem som du nu skal arbejde på at komme væk fra.
Rigtig meget held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske