Svar: Vil min datter bestemme?
8. marts 2010
Alder:
22 mdr.
Kære fortvivlede mor
Det lyder som om at din datter har stort brug for at opleve ting sammen med dig - altså se på noget og dele sin oplevelse med dig. Det er ikke nok for hende at gøre det selv, hun vil gerne have mor med.
Man taler her om et fælles tredje. Det vil sige når barnet og den voksne i fællesskab kigger på en ting eller udfører noget sammen. Ofte starter det med at den voksne sidder og kigger på noget, som fanger barnets interesse. Hun ser at du er optaget af det og begynder derfor at interessere sig for, hvad det er du laver. Du viser hende det, taler om og forklarer, hvad det er I kigger på og hun lærer derved en masse nye ord, samtidig med at det giver hende lyst til selv at undersøge og prøve at forstå.
Samtidig lyder det også som om at din datter higer lidt efter at være sammen med dig og har brug for at du tager beslutningen om, hvad det er I to skal, når hun gerne vil være sammen. Hun trækker af sted med dig i hånden, ikke nødvendigvis fordi hun vil vise sig noget bestemt, men fordi hun prøver at være sammen med dig. Jeg synes derfor du skal prøve at anerkende dette behov for at være dig nær, ved at I f.eks. sætter jer og spiser lidt mad ved bordet, ved at du siger "kom skat, lad os læse en bog" eller ved at du f.eks. giver hende fysisk kontakt, hvor du masserer hendes fødder, nusser hende på kroppen, sætter ord på pande, øjne, næsetip, mundelip osv. hele vejen igennem kroppen. "Kom skat læg dig her på sofaen" og så får du hende til at slappe af og finde roen ved at give hende fysisk kontakt og nærhed.
Når hun har mærket at du er der for hende og hun er fyldt godt op med netop 'mor-kontakt' så vil hun naturligt også bedre kunne underholde sig selv lidt, imens du laver nogle praktiske ting.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske