Brev:
Mad og bordskik
8. marts 2010
Alder:
23 mdr.
Mad og bordskik
Hej Helen
Så er jeg der igen og har brug for et godt råd omkring Emil.
Som du måske ved har vi gået til kontrol på Hillerød hospital med Emil fordi han til et tjek kun var vokset 1 cm på tre måneder og stadig kun tog beskedet på. Indtil videre har de fundet for lavt væksthormon i en blodprøve - men ingen allergi eller stofskifteproblemer. Vi venter nu på svar på anden blodprøve for at se om den viser det samme. I mellemtiden har vi fået besked på at Emil skal have alt det mad vi kan få i ham, så vi fortsætter med smør, sødmælk, mayonaise og sådan.
Men Emil er bare IKKE interesseret i at spise. Han spiser måske 4-5 skefulde/bidder selv - så gider han ikke mere. Men får han lov at sidde ved bordet og lege med en bog eller noget kan vi give ham maden på ske/gaffel og så ender det med en OK portion. Men efterhånden vil han slet ikke spise selv, men vil han bare lege med det samme.
Vi prøvede på et tidspunkt at hvis han ikke selv ville spise mere, så var det OK, så blev han tilbudt noget et par timer senere. Det brugte vi et par måneder med - uden at han begyndte at spise synderligt meget mere til hvert måltid. Og det var så den periode hvor han ikke voksede. Så vi føler den teknik gav lidt bagslag.
Vi tænker at han burde kunne spise rigeligt selv uden at vi hjælper. Men vi ved bare ikke hvordan vi skal gribe det an for vi er bange for endnu en periode hvor han får for lidt mad og ikke vokser. Vi har bare ikke "råd" til sådan en periode igen. Han SKAL bare have nok mad indenbords hver dag.
I vuggestuen spiser han OK - men ikke kæmpe portioner. Dog spiser han der selv - så det ER også noget med hele spillet omkring mad hjemme.
Hvad tænker du, når du læser det her? Skal vi bare få noget mad i drengen - uanset hvordan for at sikre en ordentligt vækst. Eller bør vi kigge lidt mere på bordmanerer og på at spise selv og tro på at han selv regulerer det. Det er bare ikke vores oplevelse. Vi er noget frusterede - både over at han ikke vil spise selv og over hele situationen.
I alle andre henseender er Emil i topform (synes vi selv) - er glad, får raserianfald, prøver grænser, snakker og øver sætninger, løber rundt og er nysgerrig på hele verden. Han trives fint i vuggestuen og i andre sociale sammenhænge. Men vi kan se at han er lille - på højde med drengene som er 6 måneder eller mere yngre end ham selv.
Kan måske lige nævne at røngtenbilledet for at tjekke knoglealder var lidt tvedtydigt. Det blev taget da han var 18 måneder og viste en knoglealder på 12-18 måneder. Så ikke alarmende. Forstår det ikke helt.
Nå, det blev en lang smørre - det må du undskylde. Håber du har nogle tanker / input du vil dele med os.
Kærlige hilsner,
R og B