Svar: Mad og bordskik
8. marts 2010
Alder:
23 mdr.
Kære forældre
Det er et rigtig stort dilemma I står i, for på den ene side, så skal Emil have mad og det må prioriteres at han spiser så han bliver mæt og på den anden side, så skal han naturligvis også lære at spise pænt ved bordet ...
Som udgangspunktet er indtaget af mad vigtigst lige nu og så må man se lidt igennem fingre med, hvorvidt det indtages sammen med legetøj eller ej.
Men I kunne måske prøve at lave en mellemting, så han f.eks. få lov til at få noget af legetøjet med op på bordet, så det er der, men med besked om at det står og venter imens han spiser "se så står bilen lige her og venter, så spiser du din mad" og på den måde også motivere ham til at spise lidt ekstra "du skal lige spise dine pastaskruer, så kan du få bilen at lege med". Det er ikke særlig pædagogisk, men I er nødt til at gøre små ting for at få maden i ham.
Gør maden let for ham at spise. Hvis han bliver træt og ukoncentreret af at spise med bestik, så lad ham spise med fingrene. Han må i princippet gerne gnave frikadellen hel, hvis det er lettere end at spise frikadellestykker med en gaffel. I må også gerne hjælpe ham, så han får lidt på ske eller gaffel af jer og selv spiser noget ved siden af. Netop for at sikre ham mad nok.
Han må også stadig gerne suppleres med en godnatgrød inden sengetid, så han der fyldes lidt ekstra op. I har også mulighed for at energiberige netop en grød lidt ekstra, ved at komme en tsk. fedtstof og lidt sødmælk i :)
Med hensyn til væksthormon så har barnet dette fra fødslen og ud over at få knoglerne til at vokse, er væksthormon også med til f.eks. at regulere barnets blodsukker. Væksthormon virker faktisk på vores muskel-, sukker- og fedtstofskifte. Det betyder, så vidt jeg ved, at børn med manglende væksthormon måske nogle gange ikke rigtig fornemmer sultfornemmelse eller i hvert fald kan have svært ved at fornemme hvornår de er sultne og hvornår de er mætte - og det er derfor helt naturligt, hvis jeres dreng har problemer med dette. Derfor er det netop også rigtig godt, at I ikke bare lader ham nøjes med lidt, men netop prøve at få lidt ekstra i ham ved at lege det ind - fordi han måske ikke selv fornemmer at han har behov for den mængde for at være mæt ...
Hvis det viser sig nødvendigt at behandle ham med væksthormon, så vil det først og fremmest øge hans knoglevækst, så han bliver højere. Det vil tage rigtig lang tid og normalt vurderer man først efter et års behandling, om der er effekt.
I må derfor se hvad undersøgelserne viser og hvad tiden bringer :)
Så mit råd til jer er, at I forsøger at adskille leg og spisning lidt, men gør det med stor balance. Det vigtigste er at han får den mad han behøver, også selvom det skal leges ind. Prøv at motivere ham til at spise selv og hjælp ham så når han bliver træt og ikke rigtig virker til at have overskud. Tag ham f.eks. over på skødet, så det er nærheden i stedet for legetøj der tages i brug og prøv på den måde at få lidt ekstra i ham.
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske