Svar: Jerntilskud? - 11 mdr.
8. marts 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Rikke
Sundhedsstyrelsen anbefaler 400ml mme dagligt til barnet er 12 måneder netop for at sikre jernbehovet, men der skelnes ikke mellem hvad type mme der gives og jernindholdet kan faktisk variere en del ... Så selvom man som udgangspunkt bør følge de officielle retningslinier, så kan det godt være at din dreng kan undvære ekstra jern de sidste uger, hvis du i grøden morgen og aften bruger mme og du så samtidig sikrer ham ekstra jernholdige fødevarer.
Man taler om to typer jern:
1. Non-hæm jern, der hovedsageligt findes i kornprodukter, grøntsager og komælk
2. Hæm-jern, der er i kød, indmad og fisk.
Kroppen optager bedst hæm-jern, så for bedre at kunne optage non-hæm-jern kan man med fordel spise C-vitamin, det er blandt andet også derfor det anbefales at jerntilskud gives sammen med f.eks. lidt frugtmos.
For de små børn kan det være svært at få jern nok igennem maden, hvorfor det anbefales at give barnet et ekstra jerntilskud.
Hvis din dreng spiser godt, så sørg for at han får masser af kød, indmad, fisk, kornprodukter og grøntsager. Supplér med mme i grød og mos, hvor du kan komme til det indtil han bliver et år og bibehold flasken med de 100ml mme sen aften, så længe han tager imod er det godt. Skift evt. til NAN 3 som har et lidt højere jernindhold end de øvrige produkter ...
At man anbefaler jern til barnet er et år, handler ikke om at din dreng på nuværende tidspunkt er i jernmangel. Det handler om at forebygge at han får jernmangel i sit andet leveår :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske