Svar: Nedskæring af flasker
8. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det lyder dejligt med et par måneder i Brasiliens varme, bare det var mig :)
En plan for dagen til et 8-9 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, godt kogte pastaskruer eller lignende at lære at tygge, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - denne flaske kan stille og roligt evt. trappes lidt ud
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, lidt tykmælk med frugtmos, revne æbler eller moset banan, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og moset mad. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid, hvis du skønner at han har brug for ekstra mad for at sove godt.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23: Evt. flaske, denne kan også trappes lidt ud.
De fleste børn vil i denne alder kunne nøjes med 3 flasker dagligt. Der gives ofte flaske aften, sen aften og tidlig morgen eller aften, i løbet af natten og inden middagslur.
Hvorvidt det passer bedst hos jer at fjerne flasken inden middagslur eller sen aften må komme an på en prøve. Under alle omstændigheder vil det være fint at du skære ned i indholdet af den flaske, som du ønsker at fjerne på sigt. Det vil sige at du skal give ham mindre og mindre, så han tilsidst helt kan undvære.
Hans natlige uro skyldes alder, udvikling og separationsfase. Det er helt normalt at børn i denne alder sover meget uroligt og det bedste du kan gøre er at hjælpe ham med at få lagt sig i en god stilling igen og komme videre i søvnen - uden afhængighed af sut eller flaske for at sove. Netop det at han nu om formiddagen også skal lære at sove uden flaske vil være rigtig godt for ham.
Jeg håber at min plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske