Svar: Vil ikke have flasken
9. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Kære frustrerede mor
Det er altid enormt frustrerende, når børn pludselig ikke vil tage imod deres mælk, for med den alder din datter har, er mælkeindtaget utrolig vigtigt. Både for at sikre hende kalk, jern osv. men bestemt også for at sikre hende væske nok.
Hvis du kan få din datter til at drikke 4 flasker dagligt, så vil det være rigtig godt og de 4 flasker må hun så få, når hun sover ... Derudover må hun få vand af kop og så sin skemad, som du også kan lave med mme, for at få givet hende lidt ekstra den vej.
En plan for dagen kunne så se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske som spises i søvne og sover herefter videre. Hvis hun sover tidlig morgen så må du give hende flasken til formiddagsluren i stedet
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, vand af kop.
Middagslur og får flasken her imens
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Puttes med flaske
Sen aften: Flaske og sover videre
Som du kan se ligger de 4 flasker altså aften, sen aften, tidlig morgen og under middagssøvnen og det er vigtigt at du udnytter at hun gerne vil spise når hun sover.
Om dagen skal hun have skemad, ikke meget store mængder - giv hende f.eks. 3/4-1 dl., vand af kop og derefter skal hun puttes. Måske er problemet hos jer at du rent faktisk giver hende for store mængder mad og hun derfor afviser flasken om dagen ... Hvis det er tilfældet, så må du naturligvis skære ned i mængden af skemad og så tilbyde flaske i stedet. Det er altså bedre at give hende 3/4 dl. grød eller mos og følge efter med en flaske på 75 ml end det er at give hende 1½-2 dl. grød eller mos og hun så ikke vil have flasken bagefter.
Derudover kan du med fordel skifte til en anden type mme, det smager jo forskelligt alt efter hvad produkt du vælger og når børn afviser flasken, så kan det også være fordi de er trætte af smagen. Prøv derfor at købe et andet produkt, få evt. lidt mme af en i mødregruppen for at se om hun bedre kan lide den smag. Du kan også prøve med lidt vælling, det synes hun måske bedre om :)
Ondt i ørerne kan naturligvis godt spille ind, men ofte vil børn netop gerne have mælk, fordi det er synke letter trykket i ørerne og det hjælper ...
Håber min plan og mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske