Brev:
Kræsen baby
9. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kræsen baby
Hej Helen.
Nu er min søn blevet 7½ måned gammel og er desværre begyndt at være meget kræsen.
Vi begyndte at give ham en køberisgrød tilbage da han var lidt over 4 måneder. Han elskede det og slubrede det i sig. Sådanne gik det også i starten med kartoffelmos (dog en købe kartoffelmos) og også den hjemmelavede kartoffelmos røg ned. Men pludselig da han var omkring 6 måneder gammel, ville han ikke have kartoffelmos længere. Lignede nærmest en der var ved at kaste op hver gang han fik det i munden. Ligeledes gik det med havregrød og øllebrød.
Jeg fandt dog ud af, at blandede jeg hans mad med lidt risgrød, ville han gerne tage den. Jeg begyndte efter en periode med denne blanding at trappe ham ud af købegrøden og begyndte at lave sukkerkartofler blendet med ærter, gulerødder, forskellige rodfrugter, lidt sovs, fedtstof og lidt modermælkserstatning i.
Ved morgenmaden trappede jeg også risgrøden ud af havregrøden. Og denne spiser han rent, blot med lidt kanel og fedtstof i.
Dette virkede pludselig mirakuløst godt. Jeg skulle nærmest portionsopdele hans mad for at han ikke fik for meget :)
Efter denne gode periode, blev han desværre syg med opkast, diarre og høj feber. Han fik derfor her i stedet risgrød, så maven kunne følge med. Efter dette, har han ikke gidet sin aftensmad længere med mindre der er blandet lidt købegrød i.
En typisk dag for os, ser nu således ud:
kl. 7 vågner og får sin flaske
kl. 8-8:30 får havregrød med lidt kanel og fedtstof i.
kl. 9:30-10:30 tager sin formiddagslur, forsøger at give en flaske modermælkserstatning, men den afvises normalvis
kl. 11:30 får middagsmad i form af lidt rugbrød med smørepålæg, derefter en smule kartoffel-, grøntsagsmos blandet op med noget risgrød blanding (købepulver mos)
kl. 12:30 - 13:30 eftermiddagslur. Ofte kun på en time. Tilbydes også en flaske inden denne lur, som også afvises.
kl. 15 - 15:30 tilbydes flaske, hvoraf der spises lidt. Sommetider en hel flaske af 160 ml.
kl. 17:30 aftensmad, i form af kartoffelmos (har prøvet hjemmelavet risgrød, men den afvises mere end kartoffelmosen), dagens tilberedte kød/fisk samt grøntsager og lidt købepulver mos i.
kl. 18:30 puttes til natten.
kl. 23 Natflaske på ca 200 ml
kl. 5 Flaske hvorefter der soves videre.
Tilsættes købemosen ikke, hans mad afviser han den total. Og jeg er jo bange for at han ikke får nok. Rugbrødsmaderne spiser han en smule af, men afviser også forholdsvis hurtigt yderligere heraf.
Ved hvert måltid, sørger jeg for, at der er en hyggelig stemning. Jeg prøver ikke at tvinge ham til at spise noget. Men åbner han overhovedet ikke munden, forsøger jeg med andre metoder, til at få ham til at smage på maden. Eks. flyvemaskine.
Jeg er lidt nervøs for at selve købemosen kommer til at gøre, at han bliver en rigtig kræsenpind. Har fuldstændig fortrudt at jeg fulgte min sundhedsplejerskes anbefaling om at starte op med dette og så gå i gang med den hjemmelavede mad efterfølgende. For synes nærmest at dagens måltid, som gerne skal være hyggeligt, er blevet en stor kamp.
Håber du kan komme med nogle gode forslag til, hvorledes vi kan afhjælpe hans kræsenhed. For hverken min mand eller jeg er specielt kræsen og jeg ønsker på ingen måder at skulle tilberede forskellige retter om aftenen.
Med venlig hilsen
Pia