Svar: Kræsenhed what to do?
9. marts 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære frustrerede forældre
Jeg kan godt forstå at I synes det er frustrerende, at jeres datter ikke spiser særlig varieret og hvad der ligger til grund for dette er svært at sige. I har jo prøvet rigtig meget, gjort rigtig mange ting for at det skulle lykkes at få hende til at synes om forskellig mad - og alligevel har hun stor modstand mod at spise, når I sidder ved middagsbordet.
Det kan naturligvis ikke udelukkes at hendes protest mod mad og mod at smage i det hele taget, skyldes den store fokus I har haft på dette rigtig længe. Hun mærker jo tydeligt den bekymring I har omkring hendes madindtag og hun ved godt, at når hun lukker munden og skubber tallerkenen væk, så sætter det en reaktion igang hos jer - hun bliver og er meget hurtigt centrum for middagsbordet og selvom I forsøger at lade som ingenting, så mærker hun det jo alligevel. Problemet hos jer er måske at I er havnet i en situation, hvor det hele mere eller mindre forstærker hinanden i negativ retning - præcis som du selv er inde på - hun er en pige, som har antennerne ude og så meget hurtigt registrerer hvis der tales om hende og hvad der tales om ...
Jeg synes det lyder fornuftigt at tale med nogen omkring denne problematik og du kan altid henvende dig til kommunens PPR-afdeling,- Pædagogisk-Psykologisk-Rådgivning. Det kan ikke udelukkes at det at tale med en børnepsykolog ville kunne hjælpe jer.
Generelt omkring kræsenhed, så anbefales det at:
- I bør servere det samme for jeres datter, som I selv spiser og det er vigtigt at I selv nyder maden og at måltidet forbindes med noget hyggeligt og rart.
- Lad hende selv spise, pres hende ikke til det.
- Respekter at der er noget mad som hun ikke kan lide. Server lidt forskelligt på hendes tallerken. Vælg mad som appellerer til synet i farverne og lad maden være adskilt på tallerkenen. Så kan hun selv vælge til og fra. Det der ikke ryger ned den ene dag, smages der måske på den næste.
- Snyd hende aldrig ved at fortælle at det er noget andet end det egentlig er. Hvis hun f.eks. ikke kan lide løg og der er løg i frikadellerne, så bild hende ikke ind at der ikke er løg i. Det vil gøre hende usikker og hun ved ikke, hvad hun skal tro fremover.
- Lad hende så vidt muligt deltage i madlavning, borddækning osv. Børn er naturligt mere positive overfor ny mad, hvis de selv har været med til at lave den.
- Spar på sukker – giv hende ikke saft, slik og kager der fjerner den naturlige sultfornemmelse og brug ikke slik og lignende som belønning for at spise sund mad.
Jeg giver dig ret i at det vil være fornuftigt at drøfte jeres situation med en, som kan møde jer og få en fornemmelse af jeres datter. Derfor henvises I til PPR. Hvis årsgen til hendes kræsenhed skal findes i det fokus der længe har været omkring hendes madindtag, så vil det være godt at tale med en psykolog som netop kan se nogle af det psykologiske processer der går igang i en sådan situation og derved også rådgive om, hvordan I får situationen brudt.
Jeg håber derfor I får den hjælp I har behov for der :)
Rigtig meget held og lykke med hende og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske