Svar: Sover i mors og fars seng
9. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Pernille
Jeg synes som udgangspunkt at det er super dejligt at I sover sammen, når I alle 3 nyder dette. Det er rigtig fint at give sit barn tryghed og nærhed og masser af fysisk kontakt. Faktisk tror jeg at mange søvnproblemer kunne undgås, hvis vi alle sov i 4 x 4 meter store senge, hvor der var plads til både voksne og børn :)
Jeg er ret sikker på, at hvis man lytter til sit barn og lader det falde lykkeligt og trygt i søvn helt fra starten, så vil det naturligt få opbygget en stærk association mellem det at skulle falde i søvn og det at føle sig tryg og derfor vil børn der forbinder det at skulle sove med noget dejligt og rart naturligt også have noget at bygge videre på, når barnet på et tidspunkt skal til at sove selv.
Når det er sagt, så er der naturligvis også nogle overvejelser at gøre sig. Når man sover sammen skal man vide noget om vuggedød og følge visse regler:
- Det er vigtigt at det lille barn ikke bliver overophedet, barnet skal altså have plads nok i sengen og også have sin egen dyne. Små børn bør ikke ligge mellem to voksne, men bør altså have sin egen plads i sengen.
- Barnet må ikke bruge hovedpude og barnet må ikke ligge tæt på den voksnes pude.
- Hvis den ene eller begge forældre ryger, bør man ikke sove sammen med sit barn.
- Hvis den ene eller begge forældre har drukket alkhol, bør man ikke sove sammen med sit barn.
- Hvis ens årvågenhed er svækket på grund af stor træthed, bør man ikke sove sammen med sit barn.
Risikoen for vuggedød er naturligt størst de første 6 måneder og når barnet er så stort at det kan vende og dreje sig selv, minimeres risikoen betydeligt.
Alternativet til at sove i samme seng og stadig være hinanden nær kan være at koble tremmesengen til voksensengen. Man kan købe tremmesenge, hvor det er muligt at fjerne tremmerne på den ene side og på den måde få koblet de to senge sammen. Det giver mulighed for at barnet sover i egen seng og hvor du stadig kan lægge hånden over på ham, berolige ham med kærtegn og han kan mærke at du er der - men stille og roligt også lære at sove for sig selv :)
Og hvorfor skal han så lære at sove for sig selv .... tja, det skal han ikke nødvendigvis. Men på sigt, vil det nok være rart for jer alle at ligge på lidt mere plads. Dertil kommer at han jo når en alder, hvor det vil være uhensigtsmæssigt at dyrke sex i hans nærhed - det problem kan naturligvis løses ved at have sex andre steder end i soveværelset :) Og så er det også ganske fornuftigt at han på sigt også kan blive puttet og falde i søvn, uden at du behøver sove sammen med ham. Når I f.eks. skal ud at besøge venner eller I har gæster, så kan det være lidt ærligt, hvis du er nødt til at lægge dig med ham og sige godnat til selskabet allerede kl. 21 ...
Men igen - han vil jo under alle omstændigheder ikke ligge der til han er 14 og han er stadig så lille at nærhed og tryghed naturligvis skal prioriteres og I må som sagt meget gerne sove sammen. Det giver kun god grobund for at søvnen også fremover forbindes med noget dejligt :)
Håber du kan bruge lidt af disse tanker, rigtig meget held og lykke fortsat.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske