Svar: Hvor længe D-vitamin?
9. marts 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Mor til Mariam
Når man har mørk hud eller hvis man går tildækket (lange ærmer,
lange bukser, lang kjole eller tørklæde), så er der en risiko for at man ikke får D-vitamin nok, når man bor på disse breddegrader.
Størstedelen af vores D-vitamin får vi nemlig når solens stråler rammer huden og hvis man har mørk hud, så har huden sværere ved at danne D-vitamin end hvis man har lys hud. På samme måde dannes der heller ikke D-vitamin, hvis du opholder dig indenfor eller i skyggen - eller hvis huden er dækket af tøj.
Man kan godt spise sig til lidt ekstra D-vitamin, det kan man gøre ved at spise fisk, kød, mælk og æg. Men det er meget svært at få D-vitamin nok via maden.
Børn har brug for D-vitamin for at vokse og voksne har brug for D-vitamin for at få stærke muskler og knogler. Også gravide skal spise ekstra D-vitamin, som overføres til det ufødte barn.
Hvis man mangler D-vitamin, kan man blive syg. Man kan få smerter i kroppen, kramper i musklerne eller fornemmelsen af at det prikker og snurrer i hænder og fødder. Man bliver ofte også meget træt.
D-vitamin er altså ikke kun til din datter, men også vigtigt til dig selv og til dine forældre, da I er mørke i huden og evt. går tildækket, f.eks. med tørklæde.
Det anbefales at børn fra 2 uger til 1½ år får 10 mikrogram D-vitamin om dagen (400 IE) i form af dråber.
I alderen 1½ år og opefter gives 10 mikrogram D-vitamin om dagen (400 IE). Også voksne mænd og kvinder bør spise dette.
Hvis man ikke drikker mælk eller får mælkeprodukter, bør man kombinere sit D-vitamintilskud med et kalciumtilskud. Børn (1-9 år) skal have 500 mg kalcium dagligt, voksne og børn over 10 år skal have 500-1000 mg kalcium om dagen.
D-vitamin kan købes både som dråber, multivitaminpiller, sammen med kalkpiller og som D-vitaminpiller. Du skal dog være opmærksom på at mængden kan variere fra produkt til produkt.
Det er fint at du giver din datter fiskeolie, det må du godt give hende. Du skal dog være opmærksom på at det faktisk er sundere for hende at få rigtig fisk. Hvis du giver hende rigtig fisk, både fiskepålæg eller varm fisk om aftenen, så får hun blandt andet også jod og selen. Det er netop vigtigt for at styrke hendes immunforsvar indefra og når man køber fiskeolie, så er det renset for disse ting. Derfor er det bedre at give hende rigtig fisk. Det kan være tun, makrel, sildepostej, torskerogn, rejer, muslinger, laks, rødspætte osv. Jo mere forskellig fisk I kan spise, jo bedre er det.
Derudover er det vigtigt at du sikrer dig at hun ikke bliver kold og får træk. Hendes tøj skal passe til vind og vejr, om hun er inde eller ude. Det er godt at have sutsko på fødderne og det er godt med en bodystocking, så hun ikke skiller ad på midten som hvis hun har todelt undertøj på :)
Hygiejnen er vigtigt for at forebygge forkølelse og anden sygdom. Det betyder at det vil være godt at vaske både hendes og dine hænder, når hun f.eks. har fået skiftet ble eller fået pudset næse.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske