Svar: Min datter vejer for lidt
16. juni 2004
Alder:
8 mdr.
Kære fortvivlede mor
Jeg kan godt forstå hvis du er fortvivlet. Det er ikke meningen at du skal føle at du bliver kritiseret af den sundhedsplejerkse og heller ikke at du føler dig skrækslagen, når hun foreslår væksthormon.
For det første vil jeg godt sige at væksthormon og et barn på 8 mdr,- det har jeg dog aldrig hørt om. Jeg tror helt oprigtigt at du skal tage dette stille og roligt. Det er rigtigt at din datter ikke hører til de største, men hun har i en alder af 8 mdr. mere end fordoblet sin fødselsvægt og du beskriver hende som en frisk og glad pige. Det vigtigste er at hun fortsat tager på og udvikler sig som hun skal.
Jeg synes det er fint at du fortsat ammer hende og det må du gerne blive ved med. Jeg synes dog at du skal sætte hyppigheden af amning lidt ned, sådan at du stille og roligt går over til kun at amme morgen og aften, simpelthen for at give plads til lidt mere fast føde, som hun har behov for med den alder hun har nu.
Samtidig skal hun tilbydes mælk og vand af kop til og imellem måltiderne. Hvis hun er ked af det, kan du naturligvis fortsat godt lægge hende til om eftermiddagen, men prøv om du på en rolig måde kan springe denne amning over.
En måltidsplan kunne se således ud:
Morgen: grød og bryst
Formiddag: grød med frugtmos
Frokost: rugbrødshapser med pålæg
Eftermiddag: ½ bolle med ost og frugt i hapser eller en lille portion yoghurt/A38 med drys og lidt frugt
Aften: stykker af kartofler, grøntsager, fisk, kød, lidt sovs og gerne lidt frugtgrød med mælk til dessert
Sen aften: bryst
Husk at der til hjemmelavet grød/mos skal tilsættes en tsk. fedtstof.
De små hyppige måltider er vigtige, men derudover så er det vigtigt at du forsøger at tage det stille og roligt, selv om det er svært. Hvordan er du og far bygget? Hvis I er spinkle og ikke særligt store, hvordan skulle hun så kunne blive det?
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske