Brev:
Mad og rytme efter dagplejestart
9. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Mad og rytme efter dagplejestart
Hej Helen
Så er jeg tilbage med et par spørgsmål til Mies rytme og kost. Hun er blevet 7½ mdr. og er startet i dagpleje for 2½ uge siden. Det går rigtig fint. Hun trives generelt godt, og vejer ca. 10 kg. Hun kan ikke komme rundt selv endnu, men sidder fint. Jeg er lige stoppet helt med at amme.
Hendes rytme mht. søvn og kost ser pt. sådan ud:
6.45 Står op
7.30 Morgenmad – fuldkornsrismelsgrød eller havregrød, vand af kop
8.15 Afleveres i dagpleje
8.30 Puttes til formiddagslur og sover ca. 1 time
11.00 Frokost – rugbrødshapsere og lidt øllebrød (kan ikke spise sig mæt i hapsere endnu), vand af kop
12.00 Flaske, 200 ml, og puttes til middagslur og sover ca. 2½ time
15.00 Frugtmos, frisk frugt og vand af kop
16.00 Hentes i dagpleje
16.30 Flaske, 150 ml
18.30 Aftensmad – grøntsagsmos med udgangspunkt i vores mad. Får en ½ riskiks, mens hun venter på, at maden er færdig.
19.30-20 Flaske, 200 ml. i sin seng og falder derefter hurtigt i søvn
23.00 Flaske 200 ml
Ca. 02 Vågner, og kan hun ikke beroliges efter et par forsøg med sutten og kærtegn sover hun videre i mors seng
Ca. 04 Vågner, Flaske 200 ml
Hun har en idé om, at hun ikke vil spise lige for tiden. Presser bare munden sammen og rynker på næsen. Der sker jo meget nyt, og måske er hun også ved at få tænder (har ikke nogen endnu). Så jeg presser hende ikke – og som regel spiser hun også lidt minimum én gang i løbet af dagen plus flaskerne. Hun får også mere og mere at sidde med i hænderne selv, men der kommer dog ikke så meget af det i munden endnu.
Mine spørgsmål er nu:
Hvis hun ikke spiser morgenmad plejer jeg at give hende en flaske, inden vi tager i dagpleje, for jeg er bange for hun ellers får svært ved at falde i søvn til formiddagsluren. Bør jeg lade være med det? Så er der måske også større chance for hun spiser noget senere?
Er det et problem, at hun ikke får et formiddagsmåltid lige nu? Grunden til, at hun sover ret tidligt om formiddagen, er at hun så får mest ud af dagen med de andre børn. Da hun godt kan holde sig vågen om eftermiddagen, synes jeg generelt, det er fint, at hun bliver passet ind i dagplejens rytme på den måde. Ingen af de andre børn sover om formiddagen længere, og de spiser formiddags-boller omkring kl. 8.30. For Mies vedkommende ville et formiddagsmåltid før luren være meget tidligt og efter luren meget tæt på frokosten.
Jeg vil gerne af med flasken kl. 16.30. Men der er jo langt fra 15 til 18.30. Jeg vil nødigt flytte aftensmaden til tidligere – også af hensyn til mor og far. Kan jeg indføre et ekstra mellemmåltid her – f.eks. yoghurt? Og hvilken slags i givet fald?
Hvornår vil flasken til middag kunne udfases?
Med hensyn til overgangen til familiemad om aftenen, er jeg lidt i tvivl om, hvad man skal ”passe på med”., og hvad der er svarende til hendes alder.
Konkrete spørgsmål kunne være: Jeg koger hendes kylling, laks og kødboller, når vi andre får det stegt. Hvornår må hun få kød der er stegt? Hvor længe og i hvor høj grad skal man være påpasselig med salt? Det er lidt besværligt hele tiden at sortere en portion fra til hende, før man gør maden helt færdig. Bør hun få grøntsagsmos hver dag? Her tænker jeg på, om hendes aftensmåltid f.eks. kan være lasagne, sammenkogte retter med ris, risotto med grøntsager, burgerbolle /salat / kødstykker o.l. Altså generelt de måltider, der ikke indebærer kartofler og grøntsager, til os andre.
Mange hilsner
Mies mor