Svar: Hun vil kun have flaske
10. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Måske skulle du lige holde et par dages pause og se om hun så ikke får lidt mere lyst og parathed til skeen :)
Derudover vil jeg anbefale dig at du starter et skemåltid med at give hende lidt i hånden at sutte på. Så hun på den måde bliver opmærksom på at det er spisetid og samtidig får øvet sig lidt mundmotorisk. Derefter skal du så give hende lidt skemad.
Du skal være opmærksom på at børn der får modermælkserstatning har brug for længere tid til at vende sig til skemad, end børn der er blevet ammet. Hvor modermælken smager forskelligt alt efter hvad mad mor indtager, så vil modermælkserstatning altid smage af det samme døgnets 24 timer. Et barn der har fået mme, vil altså ikke have samme smagspræferencer som et barn der er blevet ammet.
Det betyder ikke at din datter ikke komme til at spise skemad, det betyder bare at hun måske skal smage det dobbelt så mange gange før hun finder ud af hvad det er og før du kan vurdere om hun kan lide det eller ej :)
Det er også vigtigt at du følger en helt fast plan for dagen og giver hende de f.eks. 6 flasker dagligt ved siden af skemaden. Det er vigtigt at du her starter med skemaden, når hun vågner af en lur og først giver flasken inden hun skal sove næste lur.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt agurk at gumle på. Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover powernap
Aften 18-18.30: Tilbydes igen lidt agurk at gumle på. Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften/tidlig nat 23-01: Flaske
Prøv med forskellige typer af mad, så hun hele tiden får lidt forskellige smagsoplevelser og dermed noget nyt og spændende. Prøv med hjemmelavet mad og færdiglavet mad og giv hende det konsekvent efter følgende plan hele dagen igennem. Hun skal føle sig tryg ved det og stille og roligt finde ud af, hvad der nu skal ske :)
Du skal ikke være bange for at hun ikke lærer at spise, hun skal nok få det lært. Men du skal være ihærdig, følge en fast plan, motivere hende osv. uden at presse hende unødigt og give hende en dårlig oplevelse.
Rigtig meget held og lykke med det! Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske