Svar: Mælk - 2 år, 3 mdr.
10. marts 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære FM
Det anbefales at børn får mellem 350-500 ml mælk dagligt. Derved vil deres behov for blandt andet kalk være dækket. I dette mål indgår den mælk din dreng drikker af kop, den mælk han får på havregrynene, ost, sovs, en portion yoghurt osv.
Hvor mange gram ost man skal spise, tør jeg ikke sige, det afhænger sandsynligvis også af typen af ost ... Men hvis du sørger for at han får mindst 350ml daglig alt incl. så er han dækket ind med kalk.
Hvis ikke han får det, så bør han tilbydes en kalktablet på 600 mg dagligt. Anbefalingen for børn og unge i voksealderen høj, fordi der her skal bruges ekstra kalk til opbygning af knoglerne. Det er derfor ikke nok at spise en portion havregryn med mælk - med mindre altså at han spiser så stor en portion at han får 350ml mælk - eller f.eks. får 150 ml mælk der og så om eftermiddagen spiser 200 ml yoghurt :)
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske