Svar: Tryghedsbarn
10. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Gitte
Hvis I alle sover godt i sengen om natten, så må du gerne sove sammen med din datter. Det er rigtig godt at give hende den tryghed hun behøver og det er godt at du er opmærksom på at det netop er trygheden og ikke brystet = mælken hun har brug for.
Jeg ser ikke nogen sammenhæng mellem hendes vægring mod fremmede og det at hun sover hos dig om natten. At hun ikke bryder sig om fremmede og græder bare de kigger på hende, er helt naturligt og er et udviklingsmæssigt problem, som ikke har med søvnvaner at gøre. Jo mere tryghed du kan give hende, jo bedre er det - også når I møder andre. Lad hende være i din trygge favn og lad hende se andre an, før de prøver at tale med hende eller evt. forsøge at bære hende. Hun har brug for tid :)
Man kan diskutere det med at sove sammen og vælger man at gøre det, så er der visse regler man skal følge for at undgå vuggedød:
- Hun må ikke få det for varmt. Derfor skal der være plads nok til hende i sengen og hun bør ikke sove mellem jer voksne.
- Hun bør sove med sin egen dyne og må ikke sove med hovedpude. Hun må heller ikke ligge tæt på din pude.
- Hvis du eller far ryger, bør I ikke have hende liggende i jeres seng
- Hvis I drikker alkohol, bør hun heller ikke sove i jeres seng
- Hvis I føler at jeres årvågenhed er svækket fordi I er enormt udkørte og trætte, så bør I heller ikke sove i samme seng
Risikoen for vuggedød er størst de første 6 måneder og ofte vil det også være sådan at man som regel sover bedst lidt på afstand af hinanden. Det betyder ikke at hun skal ligge på eget værelse, men hun kan godt ligge i sin egen seng, i soveværelset - evt. en seng koblet til jeres seng. På den måde kan I sove på hver sin plads og du kan stadig nå hende, berolige med dine hænder, kærtegn osv.
Når du ammer hende kl. 23, så prøv at holde dig vågen og sørg for at hun der får mælk fra begge bryster, så hun er fyldt rigtig godt op til natten. Du kan evt. lægge en skiftning ind mellem amningerne, så hun på den måde vågner lidt ekstra op og får mere mælk for derefter at kunne sove måske 5 timer - måske mere hvis du er heldig, inden hun så har brug for mad igen :) Efter amning kl. 23 vil hun kunne sove i egen seng og når hun så vågner kl. 05 om morgenen, så kan hun komme over i din seng, blive ammet og I kan begge sove videre indtil dagen begynder :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske