Svar: Jet Lag
11. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Bettina
Det tager for mange mennesker rigtig lang tid at komme sig over et jeglag, ofte går der en uge, før man begynder at have en nogenlunde rytme igen og I er derfor nødt til at give jeres datter tid.
Jetlag opstår, fordi vores biologiske ur, det der også kaldes for den cirkadiske rytme, bliver forstyrret. Symptomerne er fote træthed, koncentrationsbesvær og søvnproblemer. Der er fire ting som påvirker vores indre ur, det er lys, søvn, aktivitet og mad.
Det betyder at I skal sørge for at det er så mørkt som muligt, når jeres datter skal sove. Gardinerne skal trækkes for og lyset skal slukkes. Modsat, skal I sørge for masser af lys, når hun skal være vågen og aktiv og det vil her være en rigtig god idé at gå uden for og netop udnytte de lyse tider som vågne og aktive tider. Jo mere I kan aktivere hende ude, hvor hun får masser af lys og luft, jo bedre vil hun så også kunne sove, når I senere putter hende.
Derudover er maden meget vigtigt og det har stor betydning at I giver hende mad på de tidspunkter, hvor I normalt vil spise. Hun kan være enormt sulten meget tidlig morgen og her kan I så en overgang være nødt til at give hende lidt banan og en kop lun mælk og derefter prøve at få hende til at sove lidt videre eller slappe lidt af i kroppen. Men ellers gælder det om at spise morgenmad, frokost, aftensmad når det er tid til det. Fordi maden, både tidspunktet men også sammensætningen af maden vil påvirke hendes indre ur.
Med hensyn til hvorvidt hun kan huske Danmark, så vil hun sandsynligvis have det man kalder for en sansemæssig hukommelse. Det vil sige f.eks. lugte hun genkender eller måske følelsen af at ligge på puslepuden kan være genkendelig. Visse ting, visse situationer vil fremkalde en erindring hos hende og det er især lugt, smag og også følesansen, som fremkalder erindring - uden at hun nogensinde vil blive i stand til at kunne sætte ord på det.
Roen får hun fordi hun spejler sig i jer og når hun mærker at I har det godt og er glade ved situationen, så har hun det også godt. For hende betyder det langt mere at I er sammen, end hvor I er sammen :)
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske