Svar: Fodringsproblemer
11. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er super godt at din dreng er interesseret i den mad I andre spiser og det er også super godt at han har lyst til at få noget i munden - derfor må du prøve at hjælpe ham ved netop at putte maden i munden på ham ... Det kan være små bidder af indemaden af en frikadelle, eller en kartoffelbåd eller lignende som du holder i hånden. Det kan være lidt grøntsagsmos som du giver ham med ske, ligesom han også skal have grød.
Når du giver ham skemaden er det vigtigt at han samtidig får en ske eller gaffel eller noget mad i hånden. Det at han samtidig med at du mader ham, kan se dine håndbevægelser vil gøre at han naturligt forsøger at gøre det samme med den hånd han har noget i. På den måde kan han spejle sig i det du gør og lære at spise mere selv - men indtil da må du give ham det, og hjælpe ham ved at putte det i munden på ham. Giv ham også gerne små hapsere med dine fingre, hvis du fornemmer at han godt vil kunne tygge det.
Maden skal smage af noget, jo mere smag og jo mere variation jo bedre er det. Jo mere vil han sandsynligvis også blive motiveret til at spise selv ...
En plan for dagen til et 7 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, vand af kop
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper, en kartoffelbåd, kogt blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19-19.30
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, så han er fyldt godt op til natten og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Amning kl. 02 springes altså nu over.
Det er super vigtigt at du får ham til at spise både grød og grøntsagsmos, så han bliver mæt nok. Hvis han ikke er til den hjemmelavede mad, så må du give ham mos fra glas, det kan godt være mos beregnet til børn på 8 måneder, hvis du skønner at han bedre vil kunne lide det med lidt mere bid. Men ellers må han også gerne få jeres mad, det kan være ris med lidt sovs, lasagne, frikadeller, laks, - hvad som helst I får, bare i en konsistens som han kan kapere.
Han bør få 2 grøntsagsmåltider og 2 grødmåltider dagligt, på den måde sikrer du ham de vitaminer, mineraler, protein osv. som han har brug for. Derudover kan han ammes 4 gange - jvf. planen.
Han skal ikke have natmad og mælkeindtaget skal skrues ned. Han skal lære at spise om dagen og sove om natten. Hvis du begynder at give ham grød sen aften eller om natten, får du ikke vendt hans rytme. Mad skal indtages i dagtimerne og om aftenen - men om natten skal han sove.
Maden du servere skal være alderssvarende relevant og naturligt være børnevenlig og noget han må tænkes at kunne spise og også kunne lide ... Lige nu betyder det mindre om det er hjemmelavet eller mos købt på glas - det vigtigste at du får ham til at spise og får skruet mælkeindtaget ned, så han netop også på den måde begynder at spise mere rigtig mad. Der er naturligt en sammenhæng mellem hans store indtag af mælk og manglende lyst til at spise fastere føde. Det kan heller ikke udelukkes at lysten til at putte i munden selv, ville være større, hvis han følte sig sulten og maden var interessant nok ... :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske