Brev:
Råd og ideer til hvad man kan tilbyde et lille barn at spise
11. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Helen,
Så er jeg her lige igen på jagt efter gode råd ;)
Xander er nu blevet 8 måneder (født 4 uger tør termin) og er selvfølgelig den dejligste dreng i verden med hele 7 tænder og en vægt på 10.150 g ;)
Jeg har fået at vide, at han nu må begynde at spise al mad. Jeg har dog brug for nogle gode råd/ideer til hvad man kan tilbyde sådan en lille størrelse, altså hvad han kan spise og hvad han ikke kan.
P.t. ser vores "dagsrytme" sådan her ud:
Ca. 6.30-7.00: Står op.
Ca. 7.30-8: Spiser 1 portion havregrød med MME i med 1/2 til 1 hel moset banan og vand af kop til.
Ca. 9: Sover formiddagslur alt mellem ½ til 1½ time, af og til 2 timer.
Kl. ca. 11-11.30: Frokost i form af grød, enten majsgrød, risgrød eller grød af hirseflager med MME i og frugtmos ovenpå og vand af kop til.
Kl. ca. 13 (afhængig af hvor lang tid formiddagsluren har varet): Middagslur på mellem ½ -2 timer, som oftest 1 times tid.
Kl. ca. 14.30: Flaske med 180 ml MME (Semper Allomin syrnet).
Alt afhængig af hvor træt han er får han en eftermiddagsnap, som nogle gange er lidt længere end en nap, altså nogle gange 1 time eller derover.
Ml. kl. 17.30-19 (afhængig af hvor længe eftermiddagsluren varer) får han aftensmad: Kartoffel/gulerodsmos med MME i og vand af kop til og vi er lige begyndt også at putte brocoli i mosen og det bliver spist med stort velbehag ;)
Nogle gange får han også en flaske MME på 180 ml inden han bliver putter ved 19.30-20.30-tiden.
Mit spørgsmål er så, om du har nogen gode ideer til hvad andet mad vi kan tilbyde ham, for jeg tænker, at det må være lidt kedeligt for ham at få det samme hver dag?
Vi har en mistanke om at han ikke kan tåle mælk, for efter vi begyndte at give ham sødmælk i maden og af kop til aftensmaden (økologisk) begyndte han at få et spættet udslæt på maven, som er forsvundet efter vi er holdt op med at give ham mælk, men kun putter MME i maden og giver ham vand af kop. Er det noget du kender til?
Jeg ser frem til at høre fra dig - og tak for en GENIAL brevkasse!
Mange hilsner,
Louisa.