Svar: Råd og ideer til hvad man kan tilbyde et lille barn at spise
11. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Louisa
Det lyder som om at det går rigtig godt med maden hos jer og det vil være super fint at du nu begynder at udvide repertoiret og give din dreng mere og mere rigtig mad, det vil sige mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser.
Da vi måske skal korrigere lidt i forhold til alder, så vil en plan for et 7-8 måneders barn se således ud - lavet efter dine angivne tider:
Morgen 7.30-8: Havregrød, lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på, vand af kop. Kan derudover begynde med lidt små bløde brødhapsere, med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur kl. 13
Eftermiddag 15-16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Powernappen vil ofte kunne springes over i denne alder, men hvis han har behov fordi han står tidligt op fra middagslur er det naturligvis okay :)
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det vil sige at hvis I får lidt ris, lidt laks, indmaden af en frikadelle eller lignende, så kan han sagtens få dette. Maden må gerne smage af noget og tage udgangspunkt i familiemaden. Vand af kop. Suppleres igen med lidt brødskorper, kogte stykker blomkål, broccoli eller en kartoffelbåd i hånden.
Flaske med mme og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne og herefter sover han til næste morgen tidlig, hvor dagen starter med grød.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 flasker mme dagligt. I 8-9 måneders alderen kan skæres ned til 3 flasker - det er derfor jeg har lavet en plan med dette, så din dreng bør altså tilbydes flaske med mme aften, sen aften og midt på dagen. Det handler ikke kun om at give ham mælk nok, men også om at sikre ham væske nok hele døgnet igennem :)
Først når han er 10 måneder gammel vil 2 flasker (= 400ml) være nok og det vil sikre hans jernbehov til han bliver 12 måneder gammel.
Du kan lave mos af gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men i små mængder.
Med den alder han har nu skal han have kød eller fisk i sin grøntsagsmos og du bør give dette både til frokost og om aftenen og udgangspunktet er den mad I andre spiser. Du kan f.eks. koge lidt kylling og hakke det, tage lidt laks, rødspætte eller hvad I nu får og give ham det ned i mosen, ligesom sovs også er godt til at give smag - hvis han altså tåler mælken. Ellers kan du give ham tomatsovs, ærtesovs eller bare en smørsovs.
Han må gerne få pasta med kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs, og det er krydret med løg, timian, oregano eller lignende milde krydderier. Ligesom han også må få lasagne, boller i karry, ris med sur-sødsovs, farsbrød, frikadeller, laks med pesto, rødspætte med tomatsovs og parmesan - altså mad som smager og som tager udgangspunkt i jeres mad. Det er det der menes med, at han nu må få stort set alt :)
Han bør nu få 4 måltider skemad dagligt - 2 grød og 2 grøntsagsmåltider og derudover sine 3 flasker og lidt mellemmåltider, som består af frugt.
Jeres dreng behøver ikke få komælk, men han har brug for at få mme til han er 12 måneder gammel. Du bør bruge mme i hans grød og mos for at sikre ham energi nok, ligesom der også skal tilsættes 1 tsk fedtstof i al hjemmelavet mad. Du kan prøve med mælk igen, f.eks. ved at give ham lidt sovs, for at se hvordan han reagere - hvis du igen oplever at han slår ud af det, så synes jeg du skal drøfte det med jeres læge.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske