Svar: Små børn og æg
11. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Sophie
Som udgangspunkt må din datter gerne få æg. Men det anbefales at hun får hårdkogt æg til rugbrødsmåltidet eller får æg der bruges i farsretter, postejer og kager. Så længe hun er under 1 år, anbefales det at hun ikke får blødkogt æg eller omelet, da temperaturen ved tillavning ikke med sikkerhed kommer over 70 grader, som er nødvendigt for at dræbe Salmonella bakterier. Bruger man pasteuriserede kan man bruge lavere madlavningstemperaturer. Retter med ikkepasteuriserede
rå æg frarådes.
Der er normalt ikke sat et maximum indtag af æg på listen med anbefalinger til børn, men da voksne normalt anbefales kun at spise 3-4 æg om ugen, så lyder anbefalingen normalt på 1 æg om ugen til børn. I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol og man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og andre næsten ingen ting og det vil kunne ses i blodets kolesterolindhold. Derfor er det fornuftigt i forhold til børn at være lidt forsigtig her.
Æg hører sammen med fisk, skaldyr, bælgfrugter, citrusfrugter, jordbær og nødder til det man kalder for højallergene fødeemner. Der er ikke videnskabeligt grundlag for at fraråde disse og sundhedsstyrelsen foreslår at man introducerer disse fødeemner et af gangen i takt med at barnet får mere og mere familiemad. Man skal dog være opmærksom på at disse fødeemner på grund af saftens syre, kan virke lokalirriterende.
Hvis jeres datter kun har reageret med rødme og irritation omkring munden, så kan det godt være en lokalirritation I har oplevet. Men hvis hun har reageret med udslæt på hele kroppen, da I gav hende æg, så kan det ikke udelukkes at hun har fået en allergisk reaktion, fordi hun ikke tåler æg ... Prøv at medtænke om hun har fået æg før - det kan være boller penslet med æg eller æg i en fars til frikadeller osv. Hvis hun har tålt dette uden problemer, så tåler hun sandsynligvis æg.
Jeg synes under alle omstændigheder det er fornuftigt lige at tale med lægen om, hvordan I skal forholde jer :)
Håber du er blevet lidt klogere af ovenstående. Rigtig meget held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske