Brev:
Vil ikke sove - 2 år, 2 mdr.
11. marts 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Vil ikke sove - 2 år, 2 mdr.
Hej Helen
Så har jeg brug for et godt råd igen.
Min datter på 2 år er pludselig ikke træt mere... Hun har altid været nem at putte, er altid lagt vågen og selv faldet i søvn. Siden hun var 6 mdr. har hun sovet ca. 13 timer, men det er tilsyneladende slut nu.
Hun plejer at vågne kl. 6.15, sover middagslur i dagplejen kl. 12 (vækkes senest kl. 14.30) og puttes til natten kl. 19.30-19.45 -hun sover i løbet af 15 min. Dette giver samlet en søvn på ca. 13 timer.
Nu går der laaaang tid før hun falder i søvn til natten. Klokken er oftest 21-21.30. Om dagen kan hun nogle gange nøjes med 1-1½ time, men oftest et par timer...
Jeg synes det er træls/synd for hende at ligge vågen den halve aften, fordi hun ikke kan sove. Hun ligger tit og synger, snakker osv., men til sidst står hun op eller bliver sur/ked af det. Troede det var en periode, hun skulle igennem, men nu har det stået på i over 1 måned.
Så nu er spørgsmålet, hvad gør vi ved det???
Putte hende til natten senere, gøre middagsluren kortere? Kan hun kede sig og simpelthen ikke blive udfordret/stimuleret nok? Hun går i dagpleje og er klart den, der er længst fremme udviklingsmæssigt. Det skal nævnes, at hun er hurtig til at falde i søvn, når hun puttes kl. 12.
Mange hilsner
Nina