Svar: Vil ikke sove - 2 år, 2 mdr.
11. marts 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Nina
Det lyder ganske rigtigt som om at din datter i øjeblikket ikke behøver sove helt så meget som tidligere og det er et eller andet sted helt okay. Du må tro på at hun har en naturlig evne til at regulere sit behov selv.
Det lyder som om at hun fortsat har brug for sin middagslur, men også som om at den ikke behøver vare mere end 1½ time. Så de dage, hvor hun vågner efter en lur på 1-1½ time, så lad hende gøre det. Varer luren længere må du sandsynligvis putte hende senere i seng om aftenen. Det er også frustrerende for hende, at ligge i sengen og ikke kunne sove og man kan meget hurtigt komme ind i en situation, hvor det næsten bliver putteritualet og det hun begynder at forvente ... Derfor er det udmærket at du prøver at putte hende lidt senere, så hun er træt nok til at sove, når hun bliver lagt i seng og så hele putningen ikke trækker ud.
Da det har stået på i en måned kan de ikke udelukkes at hun nu forbinder det at blive lagt i seng med at hun først skal ligge og snakke, pludre, så blive frustreret og ked af det, for derefter at stå op - og det dur ikke. Prøv derfor i nogle dage at putte hende senere, så hun igen kommer ind i en rutine, hvor det er naturligt at blive lagt i sengen, få en godnathistorie og tale lidt om dagen og hvad der er sket og derefter lægge sig til at sove.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske