Brev:
Mad med klumper - 7 mdr.
11. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Mad med klumper - 7 mdr.
Hej.
Jeg er "ny" her på siden. Jeg har to børn, Lærke på 3 og Frederik på 7 mdr. Mit spørgsmål drejer sig om Frederiks mad.
Vi startede op med grød da han var 4 mdr, og det er gået rigtig fint. På nuværende tidspunkt er han oppe og få 3 måltider om dagen + flaske (jeg har aldrig ammet ham).
Han måltider ser sådan her ud:
Kl 7: Majs-eller risgrød med frugtmos
Kl 9: Flaske, ca 220 ml.
Kl 11.30: Øllebrød med frugtmos
kl 13.30: Flaske, 220 ml.
Kl 17.30: Grøntsagsmos
kl 19: Vælling- og godnat.
Natspisning ca kl 3: 170 ml flaske.
Al maden er noget jeg selv laver, medmindre vi er ude af huset.
Til alle måltiderne drikker han vand af et lille snapseglas. Det er han rigtig god til. Jeg er lige begyndt at give ham mælk, som han elsker!
Mit spørgsmål går på konsistensen af hans mad. Han kaster op hvis der er den mindste klump i hans mad, eller hvis grøden er for tyk. Og det gælder både grøden, mosen og øllebrøden.
Bare der kommer den mindste klump ind i munden så kaster han simpelthen hele måltiden op igen.
Jeg har forsøgt at lade ham sidde med en tvebak, en appelsinbåd osv for at han selv kunne styre det og måske vænne sig til andet end mos, men han kaster op bare han lige får det ind på læben. Han når ikke engang at lukke munden før han kaster op.
Jeg har prøvet at give ham en lille bitte kage-krumme i munden, men det kastede han også op af, og der var krum´men ikke engang inde i munden, men den nåede kun til hans læbe.
Så små stykker rugbrød er jo også helt udelukket.
Jeg ville gerne give ham noget mere "gnave-selv-mad" men han har 8 tænder, så han bider kæmpe store stykker af den mad jeg giver ham til at gumle på. Og så kaster han i hvert fald også op.
Det der med at mose grøntsagerne med en gaffel så der er lidt struktur i maden er helt udelukket. Det skal igennem stavblenderen så det er HELT pureret.
Er det normalt at de ikke kan klare klumper når de er 7 måneder?
Er det noget jeg kan "træne" med ham, eller skal han bare have tid?
Det jeg synes er lidt underligt er at vi for 14 dage siden fik vafler (altså sådan nogle man laver i et vaffeljern- ikke isvafler). Der fik han et "hjerte", som han guffede i sig- uden at kaste op. Hvordan kan det lade sig gøre?
Jeg tænker om det kan være noget psykisk? For nogle gange kaster han faktisk op næsten inden det når ind i hans mund.
Jeg kan simpelthen ikke lige greje hvad problemet er, og hvad jeg kan gøre ved det.
Så jeg håber meget du kan hjælpe mig.
Måske forlanger jeg lidt for meget af ham...?
Venlig hilsen
Benedikte