Svar: Mad med klumper - 7 mdr.
11. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Benedikte
Tak for dit brev og velkommen til :)
Ja, jeg må indrømme at det lyder lidt specielt at Frederik uden problemer kan spise en vaffel og så kaster op, bare en krumme rører hans læber ... Det er et godt spørgsmålet, hvad der sker lige her ...
Nogle børn har meget følsomme brækreflekser og der skal næsten ikke noget til før de kaster op. Man kan her også sige, at en krumme i munden, kan være noget mere generende end en blød vaffel - hvis du prøver at fornemme det selv, så vil en krumme være meget svær at styre og kan meget lidt fremprovokere en hosten, hvor en blød vaffel mere ligger inde i munden ... Så det kan også have noget at sige både hvad størrelse og hvad konsistens tingene har.
Man kan naturligvis overveje om det vil være en idé at få f.eks. en ergoterapeut til at vurdere din dreng mundmotoriske udvikling, men med historien om vaflen in mente, så tænker jeg nu at han har brug for lidt tid :)
Den bedste øvelse er at give ham mad i hånden, som han selv kan sidde med og sutte på. Og hvis det med krummer er svært for ham, så prøv med agurk, en kartoffelbåd, et kogt stykke blomkål, en appelsinbåd, en båd af blomme eller lignende. Noget som er blødt og som han kan sutte på, suge saften ud af og som ikke umiddelbart giver ham 'krummer' i munden.
Hvis det er noget psykisk eller en eller anden form for situation/rolle I er havnet i, så må du prøve med en blød vaffel, pandekage, æbleskive - det er samme konsistens - for simpelthen at få brudt den aversion han har mod at få noget i hånden. Jeg tænker altså at det er vigtigt at forsøge med det, som lige nu opleves som succes, så han får fornemmelsen for at han rent faktisk godt kan og I derved får brudt den onde cirkel, som I måske ellers havner i.
Mose med en gaffel osv. tror jeg du skal vente med. I stedet er det vigtigt at du prøver at give ham en lille smule struktur i maden på anden vis. Havregrød vil være godt om morgenen og for at vende ham til det, så synes jeg du skal prøve at blande det med risgrød som han får nu. Ganske lidt i starten, men stille og roligt lade havregrøden fylde mere og risgrøden fylde mindre.
Når du giver ham grøntsagsmos så prøv med alle slags grøntsager også gerne mos uden kartoffel, da det på nogle børn i sig selv virker kvalmende og tilsæt så meget fint hakket kød eller fisk. I starten ganske lidt - kun en tsk. i den fuldstændig blændende mos, så han lige får fornemmelsen af at have lidt små flager i munden en gang imellem.
Så vil det også være en rigtig god idé at give ham sovs, fordi det smører lidt ekstra og gør maden lettere at synke. Det kan være smørsovs du hælder over mosen, det kan også være sovs som I andre får - han må gerne få lidt af det.
En dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Risgrød blandet med lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, suge saften ud af, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur. Hold mængden i flasken nede, så han ikke får mere end 100-150ml her.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med ganske lidt struktur af kød eller fisk, suppleres med agurk, en kartoffelbåd eller lignende at gumle lidt på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. 13.30
Eftermiddag 16: En lille smule frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på og øve sig på, vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos igen med lidt kød eller fisk, udgangspunkt i jeres mad, sovs der smører og giver smag, suppleres igen med en kartoffelbåd, kogt blomkål, broccoli, en agurke skive eller lignende i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske vælling kl. 19
Nat 03: Flaske og sover videre som nu
Som du kan se anbefaler jeg at du skærer indtaget af mælk om formiddagen ned, så han der ikke får helt så stor en mængde. Det er vigtigt i forhold til at give plads til mere skemad og måske også for bedre at kunne kapere det. Man kan godt forestille sig at hvis maven er fyldt op med over 200ml mælk, så vil hans opkastningsfornemmelse være større til frokost og han får jo mælk nok via de andre 3 flasker i døgnet
Du skriver at du er begyndt at give ham mælk af kop - det synes jeg ikke du skal. Han får mælk nok af flaske og det er bedre at han drikker vand af kop. Igen fordi mælk mætter mere og det også kan betyde at han ikke spiser så meget rigtig mad.
Du må som sagt gerne en overgang give ham en vaffel eller lignende blødt i hånden, som han kan øve sig på og kapere - det kan være til mellemmåltiderne formiddag eller eftermiddag, som du nu synes det passer. Men stille og roligt skal han naturligvis have frugt og mere sund mad :)
Du kan også overveje om du vil prøve med en færdiglavet grød, fordi de ofte er finere i konsistensen, det er en mulighed.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske