Svar: Har aldrig sovet mere end 3-4 timer i træk
12. marts 2010
Alder:
9 mdr.
Kære trætte mor
Din dreng er lige nu i separationsfasen og det betyder at han på den ene side prøver at adskille sig lidt fra dig og øver sin selvstændighed og på den anden side netop derfor også søger dig lidt mere. Han har lige nu rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt.
Det at han kravler og bevæger sig rundt omkring på egen hånd, betyder at han ikke længere sidder så meget på skødet, han har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Men behovet for nærhed har han stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Den øgede motoriske udvikling betyder også at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle både når han er vågen og når han sover. Han får sig ganske givet lagt i nogle stillinger som han ikke selv kan komme væk fra og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Det at han søger dig ekstra meget kan gøre at amningen og behovet for brystet øges, men det er vigtigt at du ikke bare lægger ham til brystet hele tiden når han vågner, ligesom det også er vigtigt at han ikke falder i søvn med brystet i munden men lige når at registrere hvor du putter ham, hvor du ønsker han skal sove.
Hvis I har det bedst med at sove sammen i øjeblikket, er det helt fint med mig, men sørg for når du ammer ham, at du trækker brystet ud af munden på ham og får afsluttet amningen der, hvor han lige kigger på dig, triller om på siden og lægger sig til at sove. Det er vigtigt - ellers vil han søge brystet hele natten igennem og så bliver det en meget uhensigtsmæssig vane.
Det er meget fint med amning kl. 20, 23 og 04. Han må gerne få disse 3 amninger dagligt - men derudover skal hans behov for mad og væske stilles af rigtig mad og vand af kop. Hans behov for tryghed kan fint dækkes uden at få bryst.
I stedet for at amme ham, skal du så berolige og trøst med beroligende hænder, en klud ved ansigtet, beroligende ord. Alt sammen noget som han også skal have når du ammer. Det skal være kærtegn og en klud, som naturligt følger med og som stille og roligt overtager, når han puttes, så han om natten kan finde videre i søvnen med dette og uden dit bryst.
Jeg vil lige sende dig en plan for dagen som den kan se ud:
Tidlig morgen 04: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med stykker af frikadelle, kogte pastaskruer, kogte grøntsager som ærter, gulerod, majs. Suppleres evt. yderligere med grøntsagsmos med kød eller fisk, så I er sikre på at han spiser nok. Vand af kop
Middagslur
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller andet, ½ bolle med smør og ost, frisk frugt og evt. frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad der smager af noget, mad i stykker og mos. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød, så du er sikker på at han ikke går sulten i seng.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - sover på egen madras på eget værelse
Sen aften 23: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig - sover på egen madras på eget værelse
Hvis din dreng vågner kl. 22.30 og er ked af det, så skal du naturligvis amme ham der og ikke trække tiden til den er 23 ... Du er nødt til at amme ham efter behov aften og sen aften og det er helt fint. Men stadig skal du være opmærksom på at han skal slippe brystet og trille om på siden og sove videre af sig selv, så han ikke er afhængig af at have dit bryst i munden for at sove.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske