Svar: For meget frugt, for lidt mælk?
12. marts 2010
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Jeg er ked af at høre at I nu døjer med astmatisk bronkitis og medicin ... men dejligt at hun responderer godt på det og det lyder som om at I trods alt har det godt :)
Når børn begynder at fravælge amningen, som du beskriver at din datter gør - hvilket mange børn i øvrigt gør i 10 månedersalderen - og de ikke får flaske, ja så kan der godt komme en periode, hvor barnet måske er lidt i underskud med hensyn til kalk og det er rigtig godt du er opmærksom.
Det er vigtigt at du prøver at få din datter dækket ind og det gør du ved at bibeholde den ene amning om aftenen, så længe hun vil det :) Og ved at bruge mælk i grød og mos. Da du giver jerndråber og hun spiser godt og varieret, så behøver du ikke lave grød og mos på mme, hvis hun synes det smager bedre på sødmælk så er det helt okay. Stopper amningen fuldstændig inden 12 måneders alderen må det dog anbefales at bruge mme i grød og mos, så hun ikke overgår fuldstændig til komælk før hun er 12 måneder gammel.
Når jeg ser din dagsplan igennem, hvor din datter får mælk i grøden om morgenen, mælk af kop til frokost, yoghurt om eftermiddagen og mælk som en naturlig del af aftensmaden - både af kop og som sovs, ost i maden osv. og du derudover ammer hende en gang inden natten - ja så synes jeg faktisk det lyder rigtig fint det du fortæller og du må her gå ud fra at hun er dækket ind som hun behøver.
Behovet for jern får hun jo også dækket via ekstra jerntilskud og hun spiser godt og varieret hele dagen igennem - jeg synes det lyder meget fint :)
Der er desværre ikke nogen faste regler for fordelingen af mme og sødmælk frem mod 12 måneders alderen. Man siger at komælk efter 9 måneders alderen kan udgøre en større del - mere præcist er det ikke ... Så det er lidt et skøn. Du kan altså f.eks. bruge mme i grøden om morgenen og ellers give hende sødmælk / surmælksprodukter samt amme hende om aftenen.
At give hende 2-3 stykker frugt dagligt lyder til at være fint til hende. Hendes mave fungerer og hun lyder til at trives med planen som den er - det gælder også hendes væskeindtag. I det hele taget lyder det som om at lillepigen stortrives med den dagsplan du har sendt og jeg synes det lyder fint :)
Håber I her har fået lidt ro på, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske