Svar: Gider ikke sove 2. lur
18. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Jane
De fleste børn vil i 9 måneders alderen have behov for at sove ca 2½-3 timer i løbet af dagen og 11 timer om natten. Normalt vil dagssøvnen dog være fordelt over 2 lure, så barnet sover en time om formiddagen og 1½-2 timer over middag. De fleste børn vil trives bedst med at sove to lure, fordi eftermiddagen ellers bliver for lang, barnet bliver for træt, ked af det og pylret ...
Sammenlagt sover jeres dreng det han behøver og det er derfor naturligt at du har svært ved at få ham til at sove 2. lur. Umiddelbart vil jeg normalt anbefale, at du vækker ham, så han ikke sover hele formiddagen væk, men i stedet der sover kortere, kommer op, leger, får mad osv. og efter fuld aktivitet glad bliver puttet til en middagslur. Formiddagsluren kunne f.eks. ligge mellem 9-10 og middagsluren mellem 13.30-15 ... på den måde får han 2 lure, samme mængde søvn og eftermiddagen bliver ikke for lang.
Enkelte gange har jeg oplevet børn der allerede i 9-10 måneders alderen kan nøjes med kun en lur dagligt og jeg kan naturligvis ikke udelukke at det er tilfældet hos jer - søvnbehovet bliver som sagt dækket, som det er lige nu. Men jeg synes det er meget tidligt kun at få en lur dagligt!
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske