Svar: Overtræt baby
18. marts 2010
Alder:
2 mdr.
Kære A
Tillykke med lillesøster - og hvor er det dejligt at høre at storebror tager det hele med ophøjet ro og er glad for hende :)
Mange børn vil tage en lang lur i løbet af dagen og flere powernaps i jeres datters alder og det er okay, så længe barnet trives med det, samlet set får sit søvnbehov dækket og hun ikke virker overtræt, ked af det osv. Hvis hun virker til at trives med en lur på 3 timer og derudover flere ½ timers lure, så er det i princippet altså okay.
Det slår mig dog, at du fortæller at hun ofte falder i søvn og sover på ammepuden og når du så flytter hende, så vågner hun op og vil ikke sove mere. Du fortæller også at hun kan sove i din favn, men når du lægger hende fra dig, så vågner hun igen og kan ikke sove mere ... Jeg får altså lidt billedet af at hun rent faktisk godt kunne sove længere og mere sammenhængenden, hvis du havde tid til at blive siddende med hende ... Og det tyder jo på at det måske ville være godt for hende at sove lidt længere lure.
Derfor handler det for mig at se om, at du skal prøve at putte din datter meget hurtigt efter amning. Det at spise ved brystet er hårdt arbejde og derfor falder hun naturligt i søvn. Du skal sørge for at holde hende igang, så hun ikke powernapper imens hun spiser og så skal du tage hende fra brystet og putte hende inden hun når at falde rigtigt i søvn.
Det kan her hjælpe dig at svøbe hende, gerne allerede inden du ammer hende inden lur, så skiftet fra din favn og ned i liften ikke føles så voldsomt som det gør lige nu. Svøbet vil hjælpe hende til at føle sig omsluttet og give hende fysisk ro, men det vil være af netop et klæde og ikke af dine arme.
Så start med at skifte hende, svøbe hende og derefter amme hende. Se på hende, lyt til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har evt. en sut, hvis hun bruger det. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Putter du hende i liften, så sving den evt. lidt og stil den afsides, så hun ligger i et kølig rum, væk fra støj og larm :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske