Brev:
Spiser ikke meget
19. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Spiser ikke meget
Hej Helen.
Så må jeg simpelthen skrive til dig igen, da vi er ramlet ind i en væg herhjemme.
Det drejer som om lille Nicoline på 6,5 måned. Den sidste måneds tid har hun ikke rigtig ville spise ret meget i løbet af dagen.
Hun vågner mellem 6-6.30, hvor vi lige ligger lidt i sengen og putter inden vi står op. Ca kl 7.15 får hun morgenmad. Det svinger mellem øllebrød, risgrød og majsgrød, med frugtmos og vand ved siden af. Men hun vil maks spise 2-3 mundfulde så lukker hun fuldstændig og jeg skal lokke med vand for at få hendes mund åben - stod det til hende kunne hun drikke vand fra glasset en hel dag! Men det mætter jo ikke..
I løbet af dagen er hun meget aktiv. Hun har siden hun var 5 mdr kunne vende sig fra ryg til mave og tilbage igen. Hun tumler rundt på gulvet og møver sig baglæns. Hun kommer op på alle fire og står og rokker i et godt stykke tid.
Hun er vågen 2-2,5 timer mellem hver lur og får en lille flaske inden hun kommer ud at sove (60-90ml).
Hun sover ikke mere end en halv time næsten hver gang. Så vågner hun og virker træt og jeg skal ud at køre med barnevognen før hun falder i søvn igen, og tar så en halv time igen, hvorefter hun kommer op.
Hun får frokost ved 11-11.30 tiden, bestående af grøntsagsmos og lidt kød - kylling og fisk for det meste. Men her er det stort set det samme som om morgenen. Jeg skal lokke hende til at åbne munden. Endten med vand eller en agurk, som hun også er helt vild med.
Om eftermiddagen får hun A38 med smuldret bondebrød og frugtmos. Her spiser hun til gengæld en hel del. Derefter blir hun lagt ud for at få sin lille powernap inden aftensmaden. Her sover hun som regel 30-45 min.
Vi spiser aftensmad ca kl 18-18.30, og igen spiser hun ikke alverden. Hun virker altid meget træt og pylleret og sidder bare og brummer hele tiden. Og det er selvom det kun er tre kvarter siden hendes lille power nap!!
Hun blir puttet kl 20, uden besvær. Her får hun en flaske med vælling (150-200ml) hvor hun virker meget sulten. Derefter putter hun sig i sin seng.
En typisk nat/aften ser sådan ud:
kl 20 - 150-200 ml vælling - sover
kl 22.30 - vågner grædende og utrøstelig og falder kun i søvn igen ved at få sutteflasken (100ml mme)
kl 02 - vågner igen grædende og utrøstelig, får igen flaske for at falde i søvn.
kl 04-05 - vågner grædende. Forsøger med vand af kop eller flasken, men må ofte ty til mme igen.
kl 6-6.30 vågner uden gråd og vil op.
Som du kan se kan hun spise rigtig meget i løbet af natten. Hun får dog ikke mere end 200 ml i alt da jeg helst ser at hun ikke tar sine store måltider om natten. Min egen sp siger at flaskerne om natten skal skæres ned, og det vil jeg også helst men når det bare er det eneste der får hende til at sove igen, vil jeg hellere give hende dem end være vågen i flere timer. Jeg får ikke altid en ordenlig lur i løbet af dagen da hun jo også vågner hurtig her.
Det skal så lige siges at hun fik konstateret astmatisk bronkitis 8 feb, og har bøvlet meget med det og medicinen. Men hun hoster ikke om natten, så tror ikke det er derfor at hun vågner så meget. Derudover har hun været småsyg, forkølet med feber engang i mellem de sidste par uger. Har fået taget blodprøve for at se om det var noget hun sku ha pinicilin for, men der er intet!
Mine spørgsmål er så:
- Får hun nok at spise i løbet af døgnet?? Hun spiser ikke engang 1/2 dl pr måltid, på nær når hun får A38 om eftermiddagen.
- Er hun virkelig sulten om natten eller er det bare vane?? Hun spiser jo alligevel 200 ml om natten.
- Kan hun drømme når hun er så lille?? Hun vågner jo meget panisk op (kun om natten).
- Kan hendes manglende appetit skyldes en fyldt mave?? Hun har afførring ca hver anden dag. Får ikke længere lactulose, men skal nogle gange kæmpe lidt for at komme af med afførring. Får syrnet mme.
-På de sidste to mdr har hun kun taget 200 gram på i vægt og 4 cm i længden. Er det normalt at det godt kan stå lidt stille??
Kærlig hilsen en meget træt mor..