Svar: Mad og søvn - dreng på 10 mdr.
19. marts 2010
Alder:
10 mdr.
Kære J
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Det er rigtig vigtigt at I nu får fjernet flaskerne om dagen og får jeres dreng til at falde i søvn uden at få flaske først. I en overgang, kan I tilbyde lidt lun mælk af en kop, men på sigt behøver han heller ikke dette.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, får evt. en lille kop lun mælk inden - sover 45 minutter.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf, tun osv. Suppleres derudover med kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod, tilbydes en kartoffelbåd, godt kogte pastaskruer eller anden rest fra aftensmaden, evt. ½ hårdkogt æg, små stykker frikadelle, lidt rejer, muslinger eller lignende.
Puttes til middagslur ca 14/14.30 som nu og kan her igen få en lille kop lun mælk af kop inden. I kan også give ham lidt frugtmos med mælk på af en ske - det vil han måske synes er dejligt og det ligger fint i forhold til at han sover sen lur efter frokost.
Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes ½ bolle med smør, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, mysli eller lignende, frisk frugt, vand af kop.
Aften 18-18.30: Familiemad, pasta med kødsovs, lasagne, risretter, frikadeller, laks, fiskefileter - alt hvad I spiser kan han stort set få. Der skal være moset mad og mad i stykker, f.eks. kan kartofler moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Maden skal smage af noget og udfordre både i farve og konsistens og smag. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20 og sover så uden mælk indtil tidlig morgen kl. 04, hvor han vågner, får flaske og sover igen.
Som det fremgår af planen er I nødt til at sikre jeres dreng mellemmåltider som erstatning for flasken inden søvn og en overgang er lidt mælk af kop okay, men stille og roligt skal han altså kunne undvære dette.
Hvis han har meget svært ved at undvære flasken, så vil det være en rigtig god idé at I en overgang sætter ham i barnevognen og triller ham en tur. Lad ham sidde og kigge på verden, mærke vinden i ansigtet, se på bilerne på vejen og put ham så, når han viser træthedstegn. Da han sover kortvarigt om dagen, så må I gå med ham de 45-60-90 minutter eller hvad han nu normalt har brug for og så tage ham op, når I kommer hjem. I skriver jo at han normalt ikke kan stå og sove ude, der hvor I bor og så må det være på denne måde i stedet.
I takt med at han lærer at sove uden at få mælk ført, vil han naturligt også have lettere ved at undvære mælken selvom han så skal puttes indendøre.
I kan evt. give ham en bamse, sutteklud eller andet hver gang han skal puttes - også i barnevognen - og så lade denne følge med ham også i sengen både om dagen, om aftenen og om natten :) Altså en ny substitut for flasken, noget som vil give ham samme tryghed fremover.
Jeg håber min plan for dagen og tanker hjælper jer videre på vej, held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske