Svar: Motorisk urolig om natten
21. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Pernille
Den urolige natteperiode som I er inde i lige nu kan have forskellig varighed. Ofte afhænger den nemlig af, hvor hurtigt barnet udvikler sig motorisk, altså hvor hurtigt din dreng vil blive i stand til selv at skifte stilling dermed på egen hånd kunne flytte på sig ved behov og komme videre i søvnen.
Nogle børn er lang tid om dette og vil måske ikke kunne før de er omkring 10 måneder ... andre børn kan fint i 8 måneders alderen og det er som sagt normalt afhængig af hans motoriske evner til at flytte på sig selv :)
Det bedste du kan gøre er at hjælpe ham til at bruge sig selv motorisk så meget som muligt om dagen. Han skal trille, krybe og hen af vejen lære at kravle. Jo mere du kan tumle med ham, jo mere hans balance stimuleres, jo stærkere han bliver motorisk, jo hurtigere vil han også kunne flytte på sig selv om natten.
Og så må du også nogle gange prøve at trække tiden lidt om natten for at se om han selv kan komme videre i søvnen. Du skriver at I sover sammen, fordi du så kan skærme ham fra at ligge på maven, hvilket han bliver ked af - det forstår jeg godt - men måske kunne det hjælpe, hvis han sov i sin egen seng. Her ville han naturligt trille om på maven og nogle gange skal du naturligvis hjælpe ham med at blive lagt rigtigt igen, men andre gange vil han måske opleve godt at kunne sove videre på maven ... Ved at lade ham ligge selv og lige trække tiden lidt, giver du ham mulighed for selv at prøve at vende sig og også for at acceptere netop at sove på maven ...
Men andre gange skal du naturligvis hjælpe ham med at dreje sig med det samme, fordi han så derefter sover roligt videre og du også bedre får din søvn. Det er svært at vurdere, hvor hurtigt man skal reagere - men prøv om du kan variere lidt, også for at støtte ham lidt i at prøve selv om natten :) Samtidig skal han så naturligvis støttes i at bevæge sig mere og mere om dagen - jo bedre om dagen, jo bedre og mere selvhjulpen om natten :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske