Svar: Night-terror?
21. marts 2010
Alder:
16 mdr.
Kære Signe
Når vi sover så skifter vores søvn mellem det man kalder non-REM søvn, som indeholder 4 forskellige stadier fra at sove let til at sove dybt og så REM søvn der er vores drømmesøvn.
Det er naturligt at børn kan vågne lidt op mellem stadierne i non-REM-søvnen og barnet vil her på en gang både virke vågen og virke sovende.
Når man har mareridt, så er der tale om drømme, der opstår under REM-søvn og efterfølges af vågenhed, men man kan også have det der hedder natteskræ eller night-terror, som er en delvis opvågning af den dybeste non-REM-søvn. Hos små børn er det ofte meget svært at skelne mellem disse to fænomener, de fleste børn er dog over 3 år inden de har rigtige mareridt, hvor natteskræk, godt kan ses hos børn ned i 1½ års alderen. Det er meget tidligt at have natteskræk i en alder af kun 16 måneder, men at det kan være det, kan bestemt ikke udelukkes.
Børn som vågner af mareridt vil normalt have dette sidst på natten, barnet vil vågne, kalde på mor eller far, barnet vil genkende dig med det samme og barnet vil ofte også kunne huske det næste morgen. Men et barn der har natteskræk har det ikke på denne måde.
Et barn med natteskræk vil vågne op og sidde med åbne øjne - barnet ser altså vågen ud og gråden vil ofte lyde mere som skrig end som gråd, men barnet vil tale usammenhængende og virke konfus. Barnet vil ikke kunne genkende forældrene og man kan godt få fornemmelse af at man er en del af barnets drøm.
Det at barnet ser vågen ud, men faktisk sover og at man ikke rigtig kan trænge ind til barnet virker utroligt skræmmende. Forældre som oplever deres børn have natteskræk, bliver ofte bange de første par gange, fordi det virker meget voldsomt.
Det bedste I kan gøre er at tale beroligende til jeres dreng og forsøge at putte ham igen og få ham til ro og videre i søvnen. Men I må ikke tale alt for meget med ham, da I så hurtigt bliver en del af hans drøm og I skal ikke stille for mange spørgsmål - bare gentage de beroligende ord I plejer at bruge, når han skal beroliges og forsøge at få ham puttet godt med dynen og få ham videre i søvnen.
Da han sover, er det vigtigt ikke at vække ham, tage ham op eller forsøge at aktivere ham. I skal i stedet prøve at få ham til at sove videre i sengen.
Håber I hermed er blevet lidt klogere på det fænomen :)
Tilsidst vil jeg lige nævne at man i min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" som udkommer den 15. april 2010, kan læse om børns forskellige søvnproblemer - herunder også natteskræk og mareridt :)
Rigtig meget held og lykke til jer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske