Svar: Manglende rytme
21. marts 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Anja
Det er helt normalt at børn i 2 måneders alderen ikke har nogen fast rytme, de fleste børn får først mere rytme i 3-4 måneders alderen og i takt med at de begynder at få skemad, så etableres rytmen mere og mere stille og roligt hen af vejen :)
Det betyder ikke at du ikke kan begynde med lidt rutiner nu, faktisk vil det være meget godt, at du nu begynder at putte din dreng på samme måde, indfører bestemte kærtegn, måske en sut og en sutteklud, nynner den samme melodi osv. Små ting, som på sigt bliver genkendelige og dermed trygge for ham og som forbereder ham på at det er sovetid nu. Det er en meget fin alder at introducere lidt ritualer omkring putning på :)
Fleksibiliteten er dog nødt til at være der og nogle dage vil han sove lange lure, andre dage sover han kortere lure og har længere vågenperioder osv. Ligesom du nogle aftener vil opleve at det passer fint med at bade ham og andre aftener, er han bare for træt til det :)
Det er helt naturligt at I ikke kan putte ham i vågen tilstand og at han nogle gange når at falde i søvn i jeres favn, hvorefter han flyttes. Det er normalt for hans alder og så længe han sover trygt og godt på denne måde, så er det fint at gøre sådan. Stille og roligt skal han lære at falde i søvn i liften, barnevognen eller sengen og derfor flyttes fra jeres favn og ned hvor han skal sove lige der, hvor han tydeligt er træt og ved at falde i søvn, men endnu ikke sover helt. Det er det, hvor man siger han er døsig - hvor øjnene kører rundt i hovedet og han har svært ved at fokusere :)
Når det er tid til at sove, så skal han naturligvis have sin flaske. Herefter skal du svøbe ham i et klæde og putte ham med en sut. Når du lægger ham fra dig, så gør det stille og roligt med bløde og vuggende bevægelser, ligeså stille fra din favn ned i liften eller i barnevognen. Hold dine hænder stille og roligt på ham, så han mærker at du er der og hjælper ham til ro. Når du sidder med ham og giver ham mad, så skal han forholdsvis hurtigt derefter, når han viser træthedstegn puttes. Han skal således ikke nå at falde i søvn i dine arme, men skal puttes i liften lige der, hvor han lige misser med øjnene og registrerer at han bliver flyttet, men stadig er træt nok til at sove.
Du skal prøve at lægge mærke til hans bevidsthedstilstande. Spædbørn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre og de små signaler lærer man stille og roligt hen af vejen. Generelt kan man dog sige at børn har forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at I kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når han er ved at vågne lidt op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver I ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Og så skal du som du skriver, bare lade ham sove, når han har brug for det - naturligvis stadig huske på at han ikke må sove dagen væk, men også skal være vågen, aktiv og have sin mælk - ellers skal han jo søge det ekstra om natten og det er der jo ikke grund til :)
At han ikke helt drikker 1/6 af sin vægt i døgnet kan være helt okay, I skal dog være opmærksomme på at hans indtag af mælk ikke må nedsættes fordi han har problemer med forstoppelse og det kunne godt lyde sådan ... Han bør have afføring en gang i døgnet, når han kun får mme og I skulle måske skifte til en anden type mme - f.eks. Syrnet modermælkserstatning eller Nan HA, som kan hjælpe børn med tendens til træge maver. I kan give ham disse erstatninger udelukkende eller I kan udskifte et par af flaskerne, I kan gøre som I fornemmer at det fungerer bedst.
Ellers må I give ham laktulose, som hjælper ham ved at blødgøre afføringen så han lettere kan komme af med det. Det er vigtigt at maven fungerer for at han vil spise godt og tilstrækkeligt. Det er vigtigt at han spiser godt, for også at sove godt - det hele hænger jo sammen :)
Håber I kan bruge mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske