Brev:
Frugtstænger og madrutine
21. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Frugtstænger og madrutine
Kære Helen
Endnu en gang tak for dit svar sidst. Det er dejligt med inspiration og gode råd.
Jeg har en lidt over syv mdr gammel datter som stortrives og er begyndt at spise det meste forskellige mos som jeg serverer for hende.
Derudover har vi igennem en mdr ca givet hende, efter råd fra dig - inspiration, stænger af frugt feks æble, skorper og augurke stænger som hun har kunne gnaske lidt i til maden.
En dag ser således ud for os:
- vågner mellem 6.30-7, får så lidt grød med frugttopping samt vand af glas omkring 7-7.30
- inden formiddagsluren får hun flaske, drikker 180-200 ml MME, bliver lagt kl 10 og sover ca 2 timer
- vågner, får frokost iform af grøntsagsmos med en stang af noget at gnaske i samt vand
- inden eftermiddagslur, flaske på 180 ml MME, sover omkring 15, ca en time
- vågner, får lidt a38
- aftensmad omkring 17.30, grøntsagsmos med kød, vand af kop samt stang at gnaske i
- inden natten flaske ca 200 ml, og er lige begyndt at sove hele natten igennem til næste morgen.
Så kommer spm
1. frugt og augurkestænger: vores datter har lige fået to tænder i undermunden og nu får hun gnasket ganske betydelige stykker af æble og agurk - har endnu ikke sunket det men ser helt forkert ud i hovedet og kører det rundt i munden indtil jeg fisker det ud - er vanvittig bange for at det sætter sig fast i halsen????? tør snart ikke give hende noget at gnaske i selvom hun nyder det meget
2. får hun nok MME??
3. har prøvet at lave mosen grov men får opkasttrækninger og vil ikke spise, hvornår burde hun kunne spise lidt grovere mos?
4. hvornår skal jeg begynde at tilbyde hende sødmælk til maden istedet for vand og skal det være ved hvert måltid isteet for vand? og hvornår skal jeg erstatte MME i mosen med sødmælk?
og er der ellers noget med maden jeg skal fokusere på i denne alder?
Tak for dine altid gode og brugbare råd
Med venlig hilsen
Anja og Ella