Svar: Frugtstænger og madrutine
21. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Anja
Dejligt at høre at det skrider stille og roligt fremad med maden, det lyder som om at Ella spiser godt og varieret og er glad for mad :)
Tandfrembrud og mad i hånden kræver ekstra stor opmærksomhed, for hun får meget let knækket stykker af, som kan sætte sig fast i halsen.
Æblebåde er meget hårde og knækker let, derfor anbefaler jeg normalt ikke at man giver æble, men derimod at man giver blødere frugtstykker som appelsinbåde, både af blomme, fersken, melon eller lignende. I kan derfor prøve om hun bedre vil kunne sidde og sutte saften lidt ud af disse ting.
Et stykke agurk serveres lettest ved at skære en skive på 1½ cm tykkelse, fjerne kernerne i midten så det bliver til en ring og sætte ringen på hendes tommelfinger. Det gør det lettere for hende at holde på den - igen er det vigtigt at være opmærksom på om hun bare 'skraber' med sine tænder eller om hun bider større stykker af.
En rugbrødsbjælke kan være godt, fordi den er hård på ydersiden og blød i midten. Det er dejligt til de ømme gummer og så kan det lettere opblødes med spyt. Rugbrødsbjælker kan I se hvordan man laver i babykøkkenet her på siden :)
Hun må også gerne få en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende - udgangspunkt i den mad I får om aftenen. Altid under opsyn, og når noget er for gnasket, så udskifter I med et frisk stykke.
Det kan naturligvis ske at mad sætter sig fast i halsen og hvor det bliver nødvendigt med førstehjælp. Det er dog sjældent nødvendigt, ofte vil barnet begynde at hoste, hvis noget kommer for langt tilbage i svælget - men din bekymring er naturligvis reel og derfor altid under opsyn, aldrig lade hende sidde alene med noget i hånden :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have brug for 4 flasker dagligt og vil først i 8-9 måneders alderen kunne nøjes med 3 flasker. Jeres datter er allerede nede på 3 flasker - men lyder til at trives med dette og hendes samlede indtag er på ca. 550-600ml mme dagligt. Det er okay til at sikre hende vitaminer, jern osv. men hun bør ikke komme meget længere ned før hun er ca 10 måneder gammel. Her vil ca 400ml være passende.
Ud over de 3 flasker som hun får nu, vil det være rigtig godt, hvis I kunne bruge mme i grøden om morgenen, så hun får lidt ekstra næring den vej. I den mad, som I er fælles om, kan du bruge sødmælk.
Anbefalingerne om sødmælk handler ikke om at hun skal tilbydes sødmælk af kop, men om at hun kan spise det samme som I andre, hvis du laver maden på sødmælk. Det vil sige at hvis du laver en kartoffelmos på sødmælk, laver lidt sovs og bruger sødmælk - så kan hun få det samme som jer.
Først efter 9 måneders alderen kan komælk udgøre en større del af hendes indtag og indtil da max ½ dl. komælk om dagen. At hun får A38 om eftermiddagen er således lige på grænsen - men hvis du sørger for at bruge mme i grød og mos til hende og giver hende vand af kop og bibeholder mme i flaskerne, så går det nok endda. Men det er altså mme hun så vidt muligt skal have - sødmælk og surmælksprodukter er ikke noget hun skal have, men er noget hun kan få, fordi det gør det muligt for jer at spise samme mad :) Helt overordnet set, så skal hun have modermælkserstatning til hun er 12 måneder gammel.
Strukturen i maden, mad med mere bid i laver du ved at tilsætte kød og fisk i mosen. Det kan f.eks. være en pastasovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs, som hældes over hendes grøntsagsmos. Du kan også skabe mere bid ved at bruge lidt kogte ris i grøntsagerne.
De grovere grødtyper som havregrød eller f.eks. flerkornsgrød er en god idé til også at give hende fornemmelsen af at mad i munden skal der arbejdes lidt mere med.
Små brødhapsere osv. vil de fleste børn kunne tygge i 8 måneders alderen, lige inden kan du godt forsøge f.eks. at mose grøntsager med en gaffel, for at se om hun kan kapere den form for konsistens. Det er dog ikke alle børn der kan det, men det behøver ikke være en hindring for at kunne begynde med små brødhapsere, når de bliver 8 måneder :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske