Svar: Mad i dagplejen - 10 mdr.
22. marts 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Linda
Det er meget fint at servere brød, grød eller surmælksprodukt om eftermiddagen og derudover også lidt frugt. Det vil altså være godt at veksle lidt mellem de forskellige produkter og ikke kun give hende en ting :)
Hvis du skønner at hendes indtag af frugt er for lille, så kan hun jo også få frugtgrød med mælk på om eftermiddagen. Det vil hun sikkert synes er rigtig lækkert ... Ellers kan du også prøve med andre former for surmælksprodukt, det kan være A38, cultura eller neutral sødmælksyoghurt og dur de neutrale produkter slet ikke, så kan du jo overveje om du skulle prøve med en almindelig yoghurt - se dog efter at sukkerindholdet holder sig til under 10g pr 100g.
Det er vigtigt at hun får grøntsager, kød og fisk til frokost og ikke kun får dette om aftenen. Jeg har igår sendt dig en plan for dagen, som den kan se ud til et barn på 10 måneder. Det skulle gerne hjælpe jer lidt videre på vej :)
Tørret frugt indeholder ofte rigtig meget sukker og derfor anbefales det at man som udgangspunkt giver sit barn frisk frugt. Tørret frugt, kan derudover klistre til barnets tænder og giver dermed grobund for huller.
Der er naturligvis forskel på tørret frugt og hvad man køber, noget tørret frugt er så sødt at det kan sammenlignes med at give sit barn vingummi eller lignende slik og det vil man jo ikke gøre som mellemmåltid ... Noget tørret frugt bliver faktisk tilsat ekstra sukker og det kan være svært at opdage, da der ikke er lovkrav om, at tilsat sukker skal angives på pakken.
Castus frugtstænger, som du nævner, indeholder ikke hvidt (tilsat) sukker men udelukkende frugtsukker fra frugterne i produkterne og fiberindholdet ligger mellem 8-14g pr. 100 g.
Fibrene der findes i tørret frugt, kan være udmærket for barnets fordøjelse og man kan sige at tørret frugt trods alt er et bedre alternativ til slik, det er altså bedre at give din datter lidt tørret frugt end en lille skål vingummi, hvis det kommer dertil, men frisk frugt er det bedste valg.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske