Brev:
Søvnrytme og urolig søvn
22. marts 2010
Alder:
3 mdr.
Søvnrytme og urolig søvn
Hej.
Jeg er lige blevet medlem. Synes rigtig godt om brevkassen, og håber du kan hjælpe mig.
Vi har en søn på 3 1/2 mdr. Han er en rigtig glad og tilpas dreng. Jeg har udelukkende ammet ham til han var 3 mdr, men er nu også begyndt at give flaske. Amningen er faktisk helt stoppet, dog kommer han til brystet et par gange i løbet af dagen, men det bliver ikke rigtig til noget. Så jeg vil gerne til kun at give flasken, da det passer mig meget godt.
Jeg ved ikke om det har en sammenhæng (at gå fra bryst til flaske), men synes at han er begyndt at sove meget uroligt om natten, og om dagen i barnevognen vågner han tit et par gange.
Om natten sover han i sin tremmeseng, førhen sov han i vuggen. I starten gik det meget godt, han kunne sove fra 20.00 til 3 om natten og igen til kl.5. En gang har han sovet igennem fra 20.00 til 5 om morgenen.
Jeg prøver så vidt muligt at pakke ham ind, sådan at sengen ikke virker for stor, og i liften ligger han pakket ind sådan at hoved ligger fast.
Om natten er han sulten mellem 2 og 3. Førhen lå jeg og ammede ham og så faldt han i søvn ved mig, men fordi han begyndte at ligge så uroligt er jeg stoppet med det, og ligger ham nu i tremmesengen. Det skal lige sige at han ikke har fået en flaske om natten endnu, men brystet, da de har været fyldt helt op.
Når jeg ligger ham efter amning om natten, bliver søvnen som regel meget urolig og hovedet ligger og kører fra side til side, og sutten bliver spyttet ud. Vågner han helt bliver han lagt til igen, derefter er søvnen som regel urolig igen.
Jeg er ved at lave en rytme der hedder:
Vi står op ved 5-5.30 han får flaske
ca.7.30 flaske (mellem 50 og 100 ml) og lur i barnevogn (han sover mellem 2 og 3 timer). Han får flaske igen når han vågner.
ca. 12-13 tiden flaske og lur i barnevogn. Han sover et par timer. Flaske når han står op.
ca.15-16 sover et par timer (nogen gange 1 time) Han får flaske når han kommer op.
Kl.20 flaske og put til natten. (Han begynder at blive pylret og falder nemt i søvn)
ca. 2-3 vågner han. Han får patten, og han sover til kl.5 ca.
Ser det rimeligt ud?? Og har du forslag til hvordan søvnen kan blive mere rolig?? Jeg har svært ved selv at sove, når han ligger urolig.
Det er godt nok en lang smøre, og håber du kan finde hoved og hale i det hele.
Venlig hilsne
Marianne