Svar: Søvnrytme og urolig søvn
22. marts 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Marianne
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er helt utroligt flot at din dreng i en alder af kun 3½ måned er i stand til at sove fra 20 til 02, få flaske og sove videre til kl. 05. Det er langt mere end du kan forvente - nyd det!
For du må nok indstille dig på at det vil ændre sig, i takt med at han bliver ældre og også begynder at få skemad. For at der kan være plads i maven til begge dele og hans mælk- og væskebehov kan blive dækket, vil han naturligt have behov for at få mælk aften, sen aften og tidlig morgen og netop disse 3 flasker vil blive bibeholdt længe. Også om dagen vil han de næste mange måneder skulle have flaske, men det er normalt flaskerne om dagen der forsvinder først ...
Det du kan forsøge på, for at se om du kan få lidt mere sammenhængende nattesøvn er at give din dreng en flaske sen aften kl. 23-24 inden du selv går i seng. Det kan godt nogle gange svare sig at holde sig vågen og få givet en sen aftenflaske, fordi han så måske derefter vil kunne sove til kl. 05 ligesom nu. I stedet for at hans lange søvnstræk ligger mellem kl. 20 og 02, kan du arbejde på at det skal ligge mellem kl. 24-05 og på den måde slipper du for at blive vækket kl. 02, men får mulighed for at få 5 sammenhængende timer.
De fleste børn er faktisk 6 måneder inden man kan forvente at de kan sove sådan, men ud fra det du fortæller, så lyder det faktisk som om at det måske vil fungere hos jer ... det er et forsøg værd.
Det er også sådan at der lige nu sker rigtig meget med din dreng, han gennemgår en stor udvikling, hvor han naturligt kan virke mere krævende end I tidligere har oplevet. Han er mere og mere opmærksom på verden, hvad der sker omkring ham og suger til sig alt hvad han kan. Han begynder at kunne holde sit hoved, kigge sig omkring, følger ting bevidst, skelner mere og mere imellem hvorvidt han er hjemme eller ude, i favn hos jer eller fremmede osv.
Hans lyst til at opleve og mærke verden gør, at han naturligt har svært ved at sige fra og overgive sig til søvnen, når han skal sove. Samtidig drømmer han mere, alle oplevelser skal bearbejdes i drømme og derfor sover han også mere uroligt, når han sover.
Den uro du lige nu oplever, hænger altså også sammen med hans alder og den udvikling han går igennem :)
En plan for dagen vil normalt se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Puttes til dagens 3. lur, som ofte er den korteste lur
Aften: Flaske
Puttes til natten
Sen aften: Flaske
Midt nat - evt. flaske, men det lyder som om at han allerede kan springe denne over :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske